Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Älvkarleby 2007 0,22
Älvkarleby 2008 0,11
Älvkarleby 2009 0,11
Älvkarleby 2010 0,11
Älvkarleby 2011 0,11
Älvkarleby 2012 0,00
Älvkarleby 2013 0,00
Älvkarleby 2014 0,00
Älvkarleby 2015 0,00
Älvkarleby 2016 0,00
Älvkarleby 2017 0,00
Älvkarleby 2018 0,00
Älvkarleby 2019 0,00
Älvkarleby 2020 0,00
Älvkarleby 2021 0,00
Älvkarleby 2022 0,00
Älvkarleby 2023 0,00
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24