Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Upplands Väsby 2007 0,03
Upplands Väsby 2008 0,03
Upplands Väsby 2009 0,03
Upplands Väsby 2010 0,03
Upplands Väsby 2011 0,02
Upplands Väsby 2012 0,02
Upplands Väsby 2013 0,02
Upplands Väsby 2014 0,02
Upplands Väsby 2015 0,05
Upplands Väsby 2016 0,07
Upplands Väsby 2017 0,04
Upplands Väsby 2018 0,02
Upplands Väsby 2019 0,02
Upplands Väsby 2020 0,02
Upplands Väsby 2021 0,02
Upplands Väsby 2022 0,02
Upplands Väsby 2023 0,02
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24