Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Täby | 2007 | 3,23 |
Täby | 2008 | 3,20 |
Täby | 2009 | 3,24 |
Täby | 2010 | 3,51 |
Täby | 2011 | 3,56 |
Täby | 2012 | 3,58 |
Täby | 2013 | 3,94 |
Täby | 2014 | 4,07 |
Täby | 2015 | 3,73 |
Täby | 2016 | 3,93 |
Täby | 2017 | 4,19 |
Täby | 2018 | 0,01 |
Täby | 2019 | 0,01 |
Täby | 2020 | 0,03 |
Täby | 2021 | 0,01 |
Täby | 2022 | 3,06 |
Täby | 2023 | 3,02 |
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.