Antal bussar i trafik
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Tyresö | 2007 | 2,19 |
| 1 | Tyresö | 2008 | 2,10 |
| 2 | Tyresö | 2009 | 2,42 |
| 3 | Tyresö | 2010 | 2,44 |
| 4 | Tyresö | 2011 | 2,75 |
| 5 | Tyresö | 2012 | 2,42 |
| 6 | Tyresö | 2013 | 2,46 |
| 7 | Tyresö | 2014 | 2,51 |
| 8 | Tyresö | 2015 | 6,41 |
| 9 | Tyresö | 2016 | 6,01 |
| 10 | Tyresö | 2017 | 6,05 |
| 11 | Tyresö | 2018 | 6,10 |
| 12 | Tyresö | 2019 | 6,04 |
| 13 | Tyresö | 2020 | 5,96 |
| 14 | Tyresö | 2021 | 5,91 |
| 15 | Tyresö | 2022 | 5,85 |
| 16 | Tyresö | 2023 | 5,78 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är åren 2023 och 2024 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin. Detta speglar det faktum att resesträckan i kollektivtrafiken och dess marknadsandel ännu inte har återhämtat sig fullt ut efter pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.
På väg mot fossilfria transporter