Antal bussar i trafik
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Sävsjö | 2007 | 2,47 |
| 1 | Sävsjö | 2008 | 1,93 |
| 2 | Sävsjö | 2009 | 1,93 |
| 3 | Sävsjö | 2010 | 1,20 |
| 4 | Sävsjö | 2011 | 1,38 |
| 5 | Sävsjö | 2012 | 1,29 |
| 6 | Sävsjö | 2013 | 1,28 |
| 7 | Sävsjö | 2014 | 1,44 |
| 8 | Sävsjö | 2015 | 1,60 |
| 9 | Sävsjö | 2016 | 1,23 |
| 10 | Sävsjö | 2017 | 1,22 |
| 11 | Sävsjö | 2018 | 1,38 |
| 12 | Sävsjö | 2019 | 1,80 |
| 13 | Sävsjö | 2020 | 0,09 |
| 14 | Sävsjö | 2021 | 0,09 |
| 15 | Sävsjö | 2022 | 0,08 |
| 16 | Sävsjö | 2023 | 0,09 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är åren 2023 och 2024 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin. Detta speglar det faktum att resesträckan i kollektivtrafiken och dess marknadsandel ännu inte har återhämtat sig fullt ut efter pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.
På väg mot fossilfria transporter