Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Sorsele | 2007 | 4,27 |
Sorsele | 2008 | 4,03 |
Sorsele | 2009 | 3,28 |
Sorsele | 2010 | 3,29 |
Sorsele | 2011 | 2,56 |
Sorsele | 2012 | 2,99 |
Sorsele | 2013 | 2,70 |
Sorsele | 2014 | 3,12 |
Sorsele | 2015 | 2,78 |
Sorsele | 2016 | 2,76 |
Sorsele | 2017 | 3,58 |
Sorsele | 2018 | 3,57 |
Sorsele | 2019 | 3,62 |
Sorsele | 2020 | 3,69 |
Sorsele | 2021 | 4,47 |
Sorsele | 2022 | 4,52 |
Sorsele | 2023 | 5,45 |
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.