Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Mörbylånga 2007 0,74
Mörbylånga 2008 0,44
Mörbylånga 2009 0,29
Mörbylånga 2010 0,21
Mörbylånga 2011 0,21
Mörbylånga 2012 0,21
Mörbylånga 2013 0,21
Mörbylånga 2014 0,07
Mörbylånga 2015 0,14
Mörbylånga 2016 0,13
Mörbylånga 2017 0,07
Mörbylånga 2018 0,07
Mörbylånga 2019 0,07
Mörbylånga 2020 0,00
Mörbylånga 2021 0,00
Mörbylånga 2022 0,06
Mörbylånga 2023 0,00
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24