Gå direkt till sidans innehåll

Antal bussar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 4

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Lycksele

2007

0,16

1

Lycksele

2008

0,16

2

Lycksele

2009

0,16

3

Lycksele

2010

0,08

4

Lycksele

2011

0,08

5

Lycksele

2012

0,08

6

Lycksele

2013

0,08

7

Lycksele

2014

0,08

8

Lycksele

2015

0,08

9

Lycksele

2016

0,08

10

Lycksele

2017

0,08

11

Lycksele

2018

0,08

12

Lycksele

2019

0,08

13

Lycksele

2020

0,08

14

Lycksele

2021

0,08

15

Lycksele

2022

0,08

16

Lycksele

2023

0,16

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-03-24