Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Ljusnarsberg 2007 0,19
Ljusnarsberg 2008 0,00
Ljusnarsberg 2009 0,00
Ljusnarsberg 2010 0,00
Ljusnarsberg 2011 0,00
Ljusnarsberg 2012 0,00
Ljusnarsberg 2013 0,00
Ljusnarsberg 2014 0,00
Ljusnarsberg 2015 0,00
Ljusnarsberg 2016 0,20
Ljusnarsberg 2017 0,20
Ljusnarsberg 2018 0,21
Ljusnarsberg 2019 0,00
Ljusnarsberg 2020 0,00
Ljusnarsberg 2021 0,00
Ljusnarsberg 2022 0,00
Ljusnarsberg 2023 0,00
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24