Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Ljungby |
2007 |
1,03 |
1 |
Ljungby |
2008 |
0,98 |
2 |
Ljungby |
2009 |
1,06 |
3 |
Ljungby |
2010 |
1,10 |
4 |
Ljungby |
2011 |
1,24 |
5 |
Ljungby |
2012 |
1,60 |
6 |
Ljungby |
2013 |
1,36 |
7 |
Ljungby |
2014 |
1,27 |
8 |
Ljungby |
2015 |
1,23 |
9 |
Ljungby |
2016 |
1,32 |
10 |
Ljungby |
2017 |
1,31 |
11 |
Ljungby |
2018 |
0,98 |
12 |
Ljungby |
2019 |
0,88 |
13 |
Ljungby |
2020 |
0,67 |
14 |
Ljungby |
2021 |
0,88 |
15 |
Ljungby |
2022 |
0,91 |
16 |
Ljungby |
2023 |
1,06 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.