Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Kävlinge 2007 0,25
Kävlinge 2008 0,28
Kävlinge 2009 0,28
Kävlinge 2010 0,24
Kävlinge 2011 0,20
Kävlinge 2012 0,24
Kävlinge 2013 0,20
Kävlinge 2014 0,20
Kävlinge 2015 0,23
Kävlinge 2016 0,23
Kävlinge 2017 0,23
Kävlinge 2018 0,25
Kävlinge 2019 0,19
Kävlinge 2020 0,12
Kävlinge 2021 0,15
Kävlinge 2022 0,09
Kävlinge 2023 0,03
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24