Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Kramfors | 2007 | 3,92 |
Kramfors | 2008 | 4,31 |
Kramfors | 2009 | 4,58 |
Kramfors | 2010 | 4,71 |
Kramfors | 2011 | 5,12 |
Kramfors | 2012 | 5,29 |
Kramfors | 2013 | 5,42 |
Kramfors | 2014 | 7,92 |
Kramfors | 2015 | 9,70 |
Kramfors | 2016 | 9,42 |
Kramfors | 2017 | 11,93 |
Kramfors | 2018 | 12,00 |
Kramfors | 2019 | 13,67 |
Kramfors | 2020 | 13,84 |
Kramfors | 2021 | 13,77 |
Kramfors | 2022 | 15,02 |
Kramfors | 2023 | 15,54 |
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.