Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Herrljunga 2007 1,08
Herrljunga 2008 1,29
Herrljunga 2009 1,07
Herrljunga 2010 1,50
Herrljunga 2011 1,08
Herrljunga 2012 1,51
Herrljunga 2013 1,29
Herrljunga 2014 1,28
Herrljunga 2015 1,50
Herrljunga 2016 1,48
Herrljunga 2017 0,42
Herrljunga 2018 0,42
Herrljunga 2019 0,42
Herrljunga 2020 0,00
Herrljunga 2021 0,21
Herrljunga 2022 0,21
Herrljunga 2023 0,11
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24