Gå direkt till sidans innehåll

Antal bussar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 4

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Kommun Senaste värdet (Antal/1 000 inv) Datum

0

Härjedalen

 20,70

2023

1

Kramfors

 15,54

2023

2

Nybro

 12,71

2023

3

Bengtsfors

 11,93

2023

4

Kalmar

 11,02

2023

5

Avesta

 9,27

2023

6

Älvsbyn

 9,25

2023

7

Vårgårda

 9,21

2023

8

Vilhelmina

 8,46

2023

9

Vimmerby

 6,53

2023

10

Krokom

 6,22

2023

11

Aneby

 6,13

2023

12

Tyresö

 5,78

2023

13

Sorsele

 5,45

2023

14

Nacka

 4,52

2023

15

Habo

 4,44

2023

16

Tjörn

 4,15

2023

17

Stenungsund

 4,13

2023

18

Lysekil

 4,08

2023

19

Örkelljunga

 4,03

2023

20

Tanum

 3,96

2023

21

Bollnäs

 3,90

2023

22

Skövde

 3,88

2023

23

Malung-Sälen

 3,51

2023

24

Göteborg

 3,37

2023

25

Karlstad

 3,34

2023

26

Västerås

 3,14

2023

27

Sandviken

 3,11

2023

28

Arjeplog

 3,07

2023

29

Täby

 3,02

2023

30

Dorotea

 2,99

2023

31

Kristinehamn

 2,90

2023

32

Nässjö

 2,78

2023

33

Vindeln

 2,75

2023

34

Sigtuna

 2,74

2023

35

Övertorneå

 2,69

2023

36

Värmdö

 2,66

2023

37

Nyköping

 2,59

2023

38

Varberg

 2,59

2023

39

Färgelanda

 2,49

2023

40

Nordmaling

 2,42

2023

41

Åre

 2,41

2023

42

Partille

 2,36

2023

43

Säffle

 2,27

2023

44

Arboga

 2,21

2023

45

Åsele

 2,21

2023

46

Skellefteå

 2,13

2023

47

Kristianstad

 2,03

2023

48

Kiruna

 1,96

2023

49

Berg

 1,96

2023

50

Lund

 1,96

2023

51

Storuman

 1,96

2023

52

Falun

 1,88

2023

53

Uppsala

 1,88

2023

54

Älvdalen

 1,88

2023

55

Pajala

 1,87

2023

56

Skinnskatteberg

 1,84

2023

57

Norrtälje

 1,76

2023

58

Haparanda

 1,74

2023

59

Östersund

 1,73

2023

60

Sundsvall

 1,72

2023

61

Solna

 1,70

2023

62

Vännäs

 1,66

2023

63

Helsingborg

 1,63

2023

64

Munkedal

 1,62

2023

65

Luleå

 1,56

2023

66

Robertsfors

 1,48

2023

67

Öckerö

 1,48

2023

68

Vadstena

 1,48

2023

69

Ystad

 1,47

2023

70

Borås

 1,46

2023

71

Gällivare

 1,44

2023

72

Uddevalla

 1,38

2023

73

Gullspång

 1,37

2023

74

Järfälla

 1,37

2023

75

Riket

 1,36

2023

76

Mölndal

 1,35

2023

77

Laholm

 1,32

2023

78

Mjölby

 1,29

2023

79

Södertälje

 1,29

2023

80

Linköping

 1,27

2023

81

Östhammar

 1,22

2023

82

Botkyrka

 1,21

2023

83

Gotland

 1,21

2023

84

Ragunda

 1,17

2023

85

Tingsryd

 1,15

2023

86

Vaggeryd

 1,15

2023

87

Kungsbacka

 1,14

2023

88

Finspång

 1,11

2023

89

Norrköping

 1,10

2023

90

Ulricehamn

 1,08

2023

91

Ljungby

 1,06

2023

92

Älmhult

 1,06

2023

93

Ockelbo

 1,04

2023

94

Nora

 1,04

2023

95

Malå

 1,00

2023

96

Malmö

 1,00

2023

97

Borlänge

 0,95

2023

98

Hultsfred

 0,94

2023

99

Sollefteå

 0,92

2023

100

Kalix

 0,90

2023

101

Umeå

 0,89

2023

102

Lilla Edet

 0,83

2023

103

Nykvarn

 0,83

2023

104

Boden

 0,82

2023

105

Kungälv

 0,80

2023

106

Eskilstuna

 0,78

2023

107

Piteå

 0,78

2023

108

Hudiksvall

 0,77

2023

109

Borgholm

 0,74

2023

110

Stockholm

 0,70

2023

111

Mullsjö

 0,66

2023

112

Nordanstig

 0,64

2023

113

Gävle

 0,63

2023

114

Mark

 0,62

2023

115

Ronneby

 0,62

2023

116

Vetlanda

 0,62

2023

117

Askersund

 0,61

2023

118

Markaryd

 0,60

2023

119

Eda

 0,59

2023

120

Västervik

 0,58

2023

121

Gislaved

 0,55

2023

122

Lidköping

 0,54

2023

123

Jönköping

 0,54

2023

124

Höör

 0,52

2023

125

Årjäng

 0,51

2023

126

Vara

 0,50

2023

127

Söderhamn

 0,48

2023

128

Håbo

 0,48

2023

129

Eksjö

 0,45

2023

130

Båstad

 0,44

2023

131

Lindesberg

 0,43

2023

132

Nynäshamn

 0,43

2023

133

Degerfors

 0,43

2023

134

Sölvesborg

 0,40

2023

135

Hässleholm

 0,38

2023

136

Bjuv

 0,38

2023

137

Sunne

 0,37

2023

138

Eslöv

 0,37

2023

139

Falköping

 0,36

2023

140

Strömsund

 0,36

2023

141

Värnamo

 0,35

2023

142

Köping

 0,35

2023

143

Klippan

 0,34

2023

144

Tranemo

 0,34

2023

145

Katrineholm

 0,32

2023

146

Överkalix

 0,32

2023

147

Sjöbo

 0,31

2023

148

Hallsberg

 0,31

2023

149

Olofström

 0,31

2023

150

Götene

 0,30

2023

151

Falkenberg

 0,30

2023

152

Halmstad

 0,29

2023

153

Karlsborg

 0,28

2023

154

Östra Göinge

 0,28

2023

155

Heby

 0,28

2023

156

Ekerö

 0,28

2023

157

Trelleborg

 0,28

2023

158

Ydre

 0,27

2023

159

Örnsköldsvik

 0,27

2023

160

Ljusdal

 0,27

2023

161

Skara

 0,27

2023

162

Åtvidaberg

 0,26

2023

163

Hörby

 0,26

2023

164

Alvesta

 0,25

2023

165

Härnösand

 0,24

2023

166

Örebro

 0,24

2023

167

Karlskrona

 0,23

2023

168

Töreboda

 0,22

2023

169

Tranås

 0,21

2023

170

Sollentuna

 0,20

2023

171

Landskrona

 0,19

2023

172

Ödeshög

 0,19

2023

173

Rättvik

 0,18

2023

174

Boxholm

 0,18

2023

175

Grästorp

 0,18

2023

176

Kumla

 0,18

2023

177

Essunga

 0,18

2023

178

Växjö

 0,17

2023

179

Ovanåker

 0,17

2023

180

Hagfors

 0,17

2023

181

Åmål

 0,17

2023

182

Lycksele

 0,16

2023

183

Arvidsjaur

 0,16

2023

184

Tidaholm

 0,16

2023

185

Arvika

 0,16

2023

186

Osby

 0,15

2023

187

Fagersta

 0,15

2023

188

Enköping

 0,14

2023

189

Torsås

 0,14

2023

190

Perstorp

 0,14

2023

191

Söderköping

 0,13

2023

192

Lekeberg

 0,12

2023

193

Kungsör

 0,12

2023

194

Timrå

 0,11

2023

195

Ängelholm

 0,11

2023

196

Sotenäs

 0,11

2023

197

Grums

 0,11

2023

198

Hofors

 0,11

2023

199

Herrljunga

 0,11

2023

200

Trollhättan

 0,10

2023

201

Österåker

 0,10

2023

202

Vänersborg

 0,10

2023

203

Mora

 0,10

2023

204

Gagnef

 0,10

2023

205

Karlshamn

 0,09

2023

206

Tibro

 0,09

2023

207

Torsby

 0,09

2023

208

Sävsjö

 0,09

2023

209

Mariestad

 0,08

2023

210

Bromölla

 0,08

2023

211

Oskarshamn

 0,07

2023

212

Strömstad

 0,07

2023

213

Svalöv

 0,07

2023

214

Trosa

 0,07

2023

215

Orust

 0,07

2023

216

Skurup

 0,06

2023

217

Simrishamn

 0,05

2023

218

Knivsta

 0,05

2023

219

Sala

 0,04

2023

220

Staffanstorp

 0,04

2023

221

Karlskoga

 0,03

2023

222

Danderyd

 0,03

2023

223

Kävlinge

 0,03

2023

224

Ale

 0,03

2023

225

Vellinge

 0,03

2023

226

Härryda

 0,03

2023

227

Alingsås

 0,02

2023

228

Upplands Väsby

 0,02

2023

229

Huddinge

 0,02

2023

230

Haninge

 0,01

2023

231

Högsby

 0,00

2023

232

Höganäs

 0,00

2023

233

Vingåker

 0,00

2023

234

Hällefors

 0,00

2023

235

Hylte

 0,00

2023

236

Hjo

 0,00

2023

237

Hedemora

 0,00

2023

238

Hammarö

 0,00

2023

239

Ånge

 0,00

2023

240

Hallstahammar

 0,00

2023

241

Gnosjö

 0,00

2023

242

Åstorp

 0,00

2023

243

Gnesta

 0,00

2023

244

Forshaga

 0,00

2023

245

Älvkarleby

 0,00

2023

246

Smedjebacken

 0,00

2023

247

Filipstad

 0,00

2023

248

Emmaboda

 0,00

2023

249

Dals-Ed

 0,00

2023

250

Burlöv

 0,00

2023

251

Bräcke

 0,00

2023

252

Bollebygd

 0,00

2023

253

Bjurholm

 0,00

2023

254

Flen

 0,00

2023

255

Salem

 0,00

2023

256

Storfors

 0,00

2023

257

Strängnäs

 0,00

2023

258

Oxelösund

 0,00

2023

259

Sundbyberg

 0,00

2023

260

Surahammar

 0,00

2023

261

Svedala

 0,00

2023

262

Svenljunga

 0,00

2023

263

Orsa

 0,00

2023

264

Säter

 0,00

2023

265

Norsjö

 0,00

2023

266

Norberg

 0,00

2023

267

Mörbylånga

 0,00

2023

268

Mönsterås

 0,00

2023

269

Munkfors

 0,00

2023

270

Motala

 0,00

2023

271

Tierp

 0,00

2023

272

Mellerud

 0,00

2023

273

Tomelilla

 0,00

2023

274

Ludvika

 0,00

2023

275

Lomma

 0,00

2023

276

Ljusnarsberg

 0,00

2023

277

Lidingö

 0,00

2023

278

Lessebo

 0,00

2023

279

Lerum

 0,00

2023

280

Leksand

 0,00

2023

281

Laxå

 0,00

2023

282

Upplands-Bro

 0,00

2023

283

Uppvidinge

 0,00

2023

284

Kinda

 0,00

2023

285

Valdemarsvik

 0,00

2023

286

Vallentuna

 0,00

2023

287

Vansbro

 0,00

2023

288

Kil

 0,00

2023

289

Vaxholm

 0,00

2023

290

Jokkmokk

 0,00

2023

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-11-28