Antal bussar i trafik
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Avesta | 2007 | 1,55 |
| 1 | Avesta | 2008 | 1,55 |
| 2 | Avesta | 2009 | 1,75 |
| 3 | Avesta | 2010 | 1,71 |
| 4 | Avesta | 2011 | 1,68 |
| 5 | Avesta | 2012 | 1,96 |
| 6 | Avesta | 2013 | 2,27 |
| 7 | Avesta | 2014 | 4,50 |
| 8 | Avesta | 2015 | 4,48 |
| 9 | Avesta | 2016 | 4,14 |
| 10 | Avesta | 2017 | 4,26 |
| 11 | Avesta | 2018 | 4,42 |
| 12 | Avesta | 2019 | 4,23 |
| 13 | Avesta | 2020 | 3,55 |
| 14 | Avesta | 2021 | 5,19 |
| 15 | Avesta | 2022 | 8,42 |
| 16 | Avesta | 2023 | 9,27 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är åren 2023 och 2024 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin. Detta speglar det faktum att resesträckan i kollektivtrafiken och dess marknadsandel ännu inte har återhämtat sig fullt ut efter pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.
På väg mot fossilfria transporter