Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Övertorneå | 2007 | 3,73 |
1 | Övertorneå | 2008 | 3,42 |
2 | Övertorneå | 2009 | 3,46 |
3 | Övertorneå | 2010 | 4,16 |
4 | Övertorneå | 2011 | 3,74 |
5 | Övertorneå | 2012 | 4,19 |
6 | Övertorneå | 2013 | 2,97 |
7 | Övertorneå | 2014 | 3,18 |
8 | Övertorneå | 2015 | 3,48 |
9 | Övertorneå | 2016 | 3,53 |
10 | Övertorneå | 2017 | 3,81 |
11 | Övertorneå | 2018 | 3,63 |
12 | Övertorneå | 2019 | 3,72 |
13 | Övertorneå | 2020 | 1,19 |
14 | Övertorneå | 2021 | 3,56 |
15 | Övertorneå | 2022 | 2,43 |
16 | Övertorneå | 2023 | 2,69 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.