Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Örkelljunga |
2007 |
0,84 |
1 |
Örkelljunga |
2008 |
0,94 |
2 |
Örkelljunga |
2009 |
1,14 |
3 |
Örkelljunga |
2010 |
1,35 |
4 |
Örkelljunga |
2011 |
1,66 |
5 |
Örkelljunga |
2012 |
1,97 |
6 |
Örkelljunga |
2013 |
0,93 |
7 |
Örkelljunga |
2014 |
1,03 |
8 |
Örkelljunga |
2015 |
1,02 |
9 |
Örkelljunga |
2016 |
0,80 |
10 |
Örkelljunga |
2017 |
3,19 |
11 |
Örkelljunga |
2018 |
4,32 |
12 |
Örkelljunga |
2019 |
4,38 |
13 |
Örkelljunga |
2020 |
1,53 |
14 |
Örkelljunga |
2021 |
3,62 |
15 |
Örkelljunga |
2022 |
3,92 |
16 |
Örkelljunga |
2023 |
4,03 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.