Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) | 
|---|---|---|---|
| 0 | Hjo | 2006 | 0,0 | 
| 1 | Hjo | 2007 | 0,0 | 
| 2 | Hjo | 2008 | 0,0 | 
| 3 | Hjo | 2009 | 0,0 | 
| 4 | Hjo | 2010 | 0,0 | 
| 5 | Hjo | 2011 | 0,0 | 
| 6 | Hjo | 2012 | 0,0 | 
| 7 | Hjo | 2013 | 0,0 | 
| 8 | Hjo | 2014 | 0,0 | 
| 9 | Hjo | 2015 | 0,1 | 
| 10 | Hjo | 2016 | 0,2 | 
| 11 | Hjo | 2017 | 0,2 | 
| 12 | Hjo | 2018 | 0,5 | 
| 13 | Hjo | 2019 | 1,1 | 
| 14 | Hjo | 2020 | 1,6 | 
| 15 | Hjo | 2021 | 3,4 | 
| 16 | Hjo | 2022 | 5,6 | 
| 17 | Hjo | 2023 | 7,2 | 
Kommentar
De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.
                                            Analys
                                            
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J. Exporten av elbilar är dock stor och bidrar till att trycka ned antalet sådana fordon i trafik i Sverige.
                                            Övriga kommentarer
                                            
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.
Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.
I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.
Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.
                            På väg mot fossilfria transporter