Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i personbil

Indikator K. H.B3.A. 1

Genomsnittlig resesträcka i personbil per kommuninvånare (1 000 km/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (1 000 km/capita) Datum
0 Hedemora  15,8 2022
1 Gagnef  14,8 2022
2 Orust  13,0 2022
3 Älvsbyn  13,0 2022
4 Grästorp  12,8 2022
5 Nordanstig  12,8 2022
6 Munkedal  12,8 2022
7 Berg  12,7 2022
8 Årjäng  12,5 2022
9 Tingsryd  12,4 2022
10 Sjöbo  12,4 2022
11 Malung-Sälen  12,3 2022
12 Torsby  12,3 2022
13 Härjedalen  12,2 2022
14 Tanum  12,2 2022
15 Älvdalen  12,1 2022
16 Essunga  12,0 2022
17 Munkfors  12,0 2022
18 Sunne  12,0 2022
19 Övertorneå  11,9 2022
20 Ragunda  11,9 2022
21 Kil  11,8 2022
22 Örkelljunga  11,8 2022
23 Vara  11,8 2022
24 Askersund  11,8 2022
25 Laxå  11,8 2022
26 Eda  11,7 2022
27 Bräcke  11,7 2022
28 Pajala  11,7 2022
29 Vansbro  11,7 2022
30 Götene  11,7 2022
31 Ydre  11,7 2022
32 Högsby  11,7 2022
33 Ödeshög  11,7 2022
34 Södertälje  11,7 2022
35 Åre  11,6 2022
36 Överkalix  11,6 2022
37 Storfors  11,6 2022
38 Färgelanda  11,6 2022
39 Krokom  11,6 2022
40 Sorsele  11,5 2022
41 Svenljunga  11,5 2022
42 Torsås  11,5 2022
43 Lilla Edet  11,5 2022
44 Tranemo  11,4 2022
45 Kramfors  11,4 2022
46 Klippan  11,4 2022
47 Gullspång  11,4 2022
48 Aneby  11,4 2022
49 Arjeplog  11,4 2022
50 Hörby  11,4 2022
51 Vilhelmina  11,4 2022
52 Heby  11,4 2022
53 Vimmerby  11,4 2022
54 Ånge  11,4 2022
55 Bollebygd  11,3 2022
56 Rättvik  11,3 2022
57 Skinnskatteberg  11,3 2022
58 Smedjebacken  11,3 2022
59 Dals-Ed  11,3 2022
60 Säter  11,3 2022
61 Markaryd  11,2 2022
62 Dorotea  11,2 2022
63 Gnosjö  11,2 2022
64 Svalöv  11,2 2022
65 Tjörn  11,1 2022
66 Malå  11,1 2022
67 Laholm  11,1 2022
68 Ulricehamn  11,1 2022
69 Mark  11,1 2022
70 Tomelilla  11,1 2022
71 Storuman  11,1 2022
72 Nordmaling  11,0 2022
73 Hagfors  11,0 2022
74 Bengtsfors  11,0 2022
75 Forshaga  11,0 2022
76 Robertsfors  11,0 2022
77 Gislaved  11,0 2022
78 Ljungby  10,9 2022
79 Vaggeryd  10,9 2022
80 Strömsund  10,9 2022
81 Bjurholm  10,9 2022
82 Boxholm  10,9 2022
83 Ockelbo  10,9 2022
84 Lekeberg  10,9 2022
85 Värnamo  10,9 2022
86 Hallsberg  10,9 2022
87 Herrljunga  10,9 2022
88 Karlsborg  10,9 2022
89 Uppvidinge  10,8 2022
90 Nybro  10,8 2022
91 Hjo  10,8 2022
92 Mellerud  10,8 2022
93 Grums  10,8 2022
94 Kungälv  10,8 2022
95 Valdemarsvik  10,8 2022
96 Jokkmokk  10,8 2022
97 Kinda  10,8 2022
98 Strängnäs  10,8 2022
99 Mullsjö  10,7 2022
100 Kalix  10,7 2022
101 Norsjö  10,7 2022
102 Sotenäs  10,7 2022
103 Emmaboda  10,7 2022
104 Mörbylånga  10,7 2022
105 Östhammar  10,7 2022
106 Hylte  10,7 2022
107 Bjuv  10,6 2022
108 Sollefteå  10,6 2022
109 Leksand  10,6 2022
110 Båstad  10,6 2022
111 Borgholm  10,6 2022
112 Åmål  10,6 2022
113 Sölvesborg  10,6 2022
114 Trosa  10,6 2022
115 Sävsjö  10,6 2022
116 Mönsterås  10,6 2022
117 Vindeln  10,5 2022
118 Ljusnarsberg  10,5 2022
119 Säffle  10,5 2022
120 Lycksele  10,5 2022
121 Surahammar  10,5 2022
122 Tidaholm  10,5 2022
123 Tierp  10,5 2022
124 Mariestad  10,4 2022
125 Ljusdal  10,4 2022
126 Mora  10,4 2022
127 Vårgårda  10,4 2022
128 Simrishamn  10,4 2022
129 Arvika  10,4 2022
130 Timrå  10,4 2022
131 Nora  10,4 2022
132 Falkenberg  10,4 2022
133 Strömstad  10,4 2022
134 Orsa  10,4 2022
135 Lidköping  10,4 2022
136 Vetlanda  10,3 2022
137 Töreboda  10,3 2022
138 Skurup  10,3 2022
139 Gällivare  10,3 2022
140 Arvidsjaur  10,3 2022
141 Hofors  10,3 2022
142 Alvesta  10,3 2022
143 Hultsfred  10,3 2022
144 Kungsör  10,3 2022
145 Osby  10,3 2022
146 Lysekil  10,3 2022
147 Höör  10,3 2022
148 Östra Göinge  10,3 2022
149 Håbo  10,3 2022
150 Lindesberg  10,2 2022
151 Norberg  10,2 2022
152 Hudiksvall  10,2 2022
153 Boden  10,2 2022
154 Skara  10,2 2022
155 Solna  10,2 2022
156 Åtvidaberg  10,1 2022
157 Piteå  10,1 2022
158 Bollnäs  10,1 2022
159 Ovanåker  10,1 2022
160 Stenungsund  10,1 2022
161 Skövde  10,1 2022
162 Ystad  10,1 2022
163 Eksjö  10,1 2022
164 Tibro  10,1 2022
165 Hässleholm  10,0 2022
166 Ängelholm  10,0 2022
167 Lessebo  10,0 2022
168 Falköping  10,0 2022
169 Avesta  10,0 2022
170 Habo  10,0 2022
171 Degerfors  10,0 2022
172 Uddevalla  10,0 2022
173 Söderköping  10,0 2022
174 Kungsbacka  10,0 2022
175 Norrtälje  9,9 2022
176 Åsele  9,9 2022
177 Ronneby  9,9 2022
178 Eslöv  9,9 2022
179 Danderyd  9,9 2022
180 Vännäs  9,9 2022
181 Åstorp  9,9 2022
182 Söderhamn  9,8 2022
183 Ale  9,8 2022
184 Örnsköldsvik  9,8 2022
185 Mjölby  9,8 2022
186 Vellinge  9,8 2022
187 Svedala  9,8 2022
188 Sala  9,8 2022
189 Älvkarleby  9,8 2022
190 Kristianstad  9,8 2022
191 Kiruna  9,8 2022
192 Kristinehamn  9,8 2022
193 Ludvika  9,8 2022
194 Enköping  9,8 2022
195 Arboga  9,8 2022
196 Filipstad  9,8 2022
197 Haparanda  9,7 2022
198 Vänersborg  9,7 2022
199 Bromölla  9,7 2022
200 Varberg  9,7 2022
201 Gnesta  9,7 2022
202 Hallstahammar  9,7 2022
203 Knivsta  9,6 2022
204 Finspång  9,6 2022
205 Vadstena  9,6 2022
206 Vingåker  9,6 2022
207 Lund  9,6 2022
208 Nykvarn  9,6 2022
209 Kävlinge  9,6 2022
210 Köping  9,5 2022
211 Nässjö  9,5 2022
212 Skellefteå  9,5 2022
213 Flen  9,5 2022
214 Kumla  9,5 2022
215 Höganäs  9,4 2022
216 Hällefors  9,4 2022
217 Falun  9,4 2022
218 Sandviken  9,4 2022
219 Sollentuna  9,3 2022
220 Nacka  9,3 2022
221 Norrköping  9,3 2022
222 Älmhult  9,3 2022
223 Olofström  9,3 2022
224 Karlshamn  9,3 2022
225 Sundsvall  9,3 2022
226 Oskarshamn  9,2 2022
227 Motala  9,2 2022
228 Kalmar  9,2 2022
229 Alingsås  9,2 2022
230 Trollhättan  9,2 2022
231 Gotland  9,2 2022
232 Fagersta  9,2 2022
233 Hammarö  9,2 2022
234 Nyköping  9,2 2022
235 Karlskrona  9,2 2022
236 Östersund  9,1 2022
237 Luleå  9,1 2022
238 Trelleborg  9,1 2022
239 Lerum  9,1 2022
240 Jönköping  9,1 2022
241 Riket  9,0 2022
242 Perstorp  8,9 2022
243 Karlstad  8,9 2022
244 Borlänge  8,9 2022
245 Härnösand  8,9 2022
246 Vallentuna  8,8 2022
247 Borås  8,8 2022
248 Karlskoga  8,8 2022
249 Halmstad  8,8 2022
250 Västervik  8,8 2022
251 Härryda  8,8 2022
252 Österåker  8,7 2022
253 Staffanstorp  8,6 2022
254 Växjö  8,6 2022
255 Tranås  8,6 2022
256 Upplands-Bro  8,5 2022
257 Mölndal  8,5 2022
258 Sigtuna  8,4 2022
259 Nynäshamn  8,4 2022
260 Västerås  8,4 2022
261 Vaxholm  8,4 2022
262 Katrineholm  8,3 2022
263 Eskilstuna  8,3 2022
264 Täby  8,2 2022
265 Gävle  8,2 2022
266 Oxelösund  8,2 2022
267 Örebro  8,2 2022
268 Lomma  8,2 2022
269 Helsingborg  8,1 2022
270 Ekerö  7,9 2022
271 Landskrona  7,9 2022
272 Värmdö  7,8 2022
273 Järfälla  7,7 2022
274 Linköping  7,7 2022
275 Stockholm  7,6 2022
276 Upplands Väsby  7,6 2022
277 Burlöv  7,6 2022
278 Partille  7,5 2022
279 Umeå  7,4 2022
280 Salem  7,3 2022
281 Haninge  7,1 2022
282 Öckerö  7,1 2022
283 Uppsala  7,0 2022
284 Lidingö  6,7 2022
285 Botkyrka  6,6 2022
286 Göteborg  6,5 2022
287 Huddinge  6,5 2022
288 Malmö  6,5 2022
289 Tyresö  6,4 2022
290 Sundbyberg  5,1 2022
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Persontransportarbetet (personkm) dividerat med kommunens folkmängd.

Dessa uppgifter finns inte på kommunal nivå. Därför använder vi det nationella nyckeltalet om det genomsnittliga antalet personer i varje bil (indikator B3E) och multiplicerar med den genomsnittliga körsträckan per kommuninvånare för de bilar som är registrerade i kommunen (indikator H2C_KH).

OBS Den stora minskningen av resesträckorna år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Analys
Bilresornas och busstrafikens andel av persontransporterna på väg höll sig ungefärligen konstanta på 91 % respektive 8 % under hela mätperioden fram till metodbytet år 2019. Ur detta perspektiv kunde alltså inga beteendeförändringar märkas som är på väg att bryta bilberoendet.

Efter tidsseriebrottet, under åren 2019-2022, finns en svag trend att andelen färdsträcka i bil tvärtom ökar på busstrafikens bekostnad. I huvudsak beror denna olyckliga utveckling på covid-pandemin, som drabbade kollektivtrafiken hårt. I absoluta tal har resesträckorna per capita i både bil och buss minskat under denna tidsperiod. Detta kan vara en övergående effekt av pandemin, men kan också bli en bestående effekt om andelen hemarbete förblir på en kvarstår nivå, så att antalet pendlingsresor minskar.

Övriga kommentarer
Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28