Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i personbil

Indikator K. H.B3.A. 1

Genomsnittlig resesträcka i personbil per kommuninvånare (1 000 km/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (1 000 km/capita) Datum

0

Hedemora

 15,8

2022

1

Gagnef

 14,8

2022

2

Orust

 13,0

2022

3

Älvsbyn

 13,0

2022

4

Grästorp

 12,8

2022

5

Nordanstig

 12,8

2022

6

Munkedal

 12,8

2022

7

Berg

 12,7

2022

8

Årjäng

 12,5

2022

9

Tingsryd

 12,4

2022

10

Sjöbo

 12,4

2022

11

Malung-Sälen

 12,3

2022

12

Torsby

 12,3

2022

13

Härjedalen

 12,2

2022

14

Tanum

 12,2

2022

15

Älvdalen

 12,1

2022

16

Essunga

 12,0

2022

17

Munkfors

 12,0

2022

18

Sunne

 12,0

2022

19

Övertorneå

 11,9

2022

20

Ragunda

 11,9

2022

21

Kil

 11,8

2022

22

Örkelljunga

 11,8

2022

23

Vara

 11,8

2022

24

Askersund

 11,8

2022

25

Laxå

 11,8

2022

26

Eda

 11,7

2022

27

Bräcke

 11,7

2022

28

Pajala

 11,7

2022

29

Vansbro

 11,7

2022

30

Götene

 11,7

2022

31

Ydre

 11,7

2022

32

Högsby

 11,7

2022

33

Ödeshög

 11,7

2022

34

Södertälje

 11,7

2022

35

Åre

 11,6

2022

36

Överkalix

 11,6

2022

37

Storfors

 11,6

2022

38

Färgelanda

 11,6

2022

39

Krokom

 11,6

2022

40

Sorsele

 11,5

2022

41

Svenljunga

 11,5

2022

42

Torsås

 11,5

2022

43

Lilla Edet

 11,5

2022

44

Tranemo

 11,4

2022

45

Kramfors

 11,4

2022

46

Klippan

 11,4

2022

47

Gullspång

 11,4

2022

48

Aneby

 11,4

2022

49

Arjeplog

 11,4

2022

50

Hörby

 11,4

2022

51

Vilhelmina

 11,4

2022

52

Heby

 11,4

2022

53

Vimmerby

 11,4

2022

54

Ånge

 11,4

2022

55

Bollebygd

 11,3

2022

56

Rättvik

 11,3

2022

57

Skinnskatteberg

 11,3

2022

58

Smedjebacken

 11,3

2022

59

Dals-Ed

 11,3

2022

60

Säter

 11,3

2022

61

Markaryd

 11,2

2022

62

Dorotea

 11,2

2022

63

Gnosjö

 11,2

2022

64

Svalöv

 11,2

2022

65

Tjörn

 11,1

2022

66

Malå

 11,1

2022

67

Laholm

 11,1

2022

68

Ulricehamn

 11,1

2022

69

Mark

 11,1

2022

70

Tomelilla

 11,1

2022

71

Storuman

 11,1

2022

72

Nordmaling

 11,0

2022

73

Hagfors

 11,0

2022

74

Bengtsfors

 11,0

2022

75

Forshaga

 11,0

2022

76

Robertsfors

 11,0

2022

77

Gislaved

 11,0

2022

78

Ljungby

 10,9

2022

79

Vaggeryd

 10,9

2022

80

Strömsund

 10,9

2022

81

Bjurholm

 10,9

2022

82

Boxholm

 10,9

2022

83

Ockelbo

 10,9

2022

84

Lekeberg

 10,9

2022

85

Värnamo

 10,9

2022

86

Hallsberg

 10,9

2022

87

Herrljunga

 10,9

2022

88

Karlsborg

 10,9

2022

89

Uppvidinge

 10,8

2022

90

Nybro

 10,8

2022

91

Hjo

 10,8

2022

92

Mellerud

 10,8

2022

93

Grums

 10,8

2022

94

Kungälv

 10,8

2022

95

Valdemarsvik

 10,8

2022

96

Jokkmokk

 10,8

2022

97

Kinda

 10,8

2022

98

Strängnäs

 10,8

2022

99

Mullsjö

 10,7

2022

100

Kalix

 10,7

2022

101

Norsjö

 10,7

2022

102

Sotenäs

 10,7

2022

103

Emmaboda

 10,7

2022

104

Mörbylånga

 10,7

2022

105

Östhammar

 10,7

2022

106

Hylte

 10,7

2022

107

Bjuv

 10,6

2022

108

Sollefteå

 10,6

2022

109

Leksand

 10,6

2022

110

Båstad

 10,6

2022

111

Borgholm

 10,6

2022

112

Åmål

 10,6

2022

113

Sölvesborg

 10,6

2022

114

Trosa

 10,6

2022

115

Sävsjö

 10,6

2022

116

Mönsterås

 10,6

2022

117

Vindeln

 10,5

2022

118

Ljusnarsberg

 10,5

2022

119

Säffle

 10,5

2022

120

Lycksele

 10,5

2022

121

Surahammar

 10,5

2022

122

Tidaholm

 10,5

2022

123

Tierp

 10,5

2022

124

Mariestad

 10,4

2022

125

Ljusdal

 10,4

2022

126

Mora

 10,4

2022

127

Vårgårda

 10,4

2022

128

Simrishamn

 10,4

2022

129

Arvika

 10,4

2022

130

Timrå

 10,4

2022

131

Nora

 10,4

2022

132

Falkenberg

 10,4

2022

133

Strömstad

 10,4

2022

134

Orsa

 10,4

2022

135

Lidköping

 10,4

2022

136

Vetlanda

 10,3

2022

137

Töreboda

 10,3

2022

138

Skurup

 10,3

2022

139

Gällivare

 10,3

2022

140

Arvidsjaur

 10,3

2022

141

Hofors

 10,3

2022

142

Alvesta

 10,3

2022

143

Hultsfred

 10,3

2022

144

Kungsör

 10,3

2022

145

Osby

 10,3

2022

146

Lysekil

 10,3

2022

147

Höör

 10,3

2022

148

Östra Göinge

 10,3

2022

149

Håbo

 10,3

2022

150

Lindesberg

 10,2

2022

151

Norberg

 10,2

2022

152

Hudiksvall

 10,2

2022

153

Boden

 10,2

2022

154

Skara

 10,2

2022

155

Solna

 10,2

2022

156

Åtvidaberg

 10,1

2022

157

Piteå

 10,1

2022

158

Bollnäs

 10,1

2022

159

Ovanåker

 10,1

2022

160

Stenungsund

 10,1

2022

161

Skövde

 10,1

2022

162

Ystad

 10,1

2022

163

Eksjö

 10,1

2022

164

Tibro

 10,1

2022

165

Hässleholm

 10,0

2022

166

Ängelholm

 10,0

2022

167

Lessebo

 10,0

2022

168

Falköping

 10,0

2022

169

Avesta

 10,0

2022

170

Habo

 10,0

2022

171

Degerfors

 10,0

2022

172

Uddevalla

 10,0

2022

173

Söderköping

 10,0

2022

174

Kungsbacka

 10,0

2022

175

Norrtälje

 9,9

2022

176

Åsele

 9,9

2022

177

Ronneby

 9,9

2022

178

Eslöv

 9,9

2022

179

Danderyd

 9,9

2022

180

Vännäs

 9,9

2022

181

Åstorp

 9,9

2022

182

Söderhamn

 9,8

2022

183

Ale

 9,8

2022

184

Örnsköldsvik

 9,8

2022

185

Mjölby

 9,8

2022

186

Vellinge

 9,8

2022

187

Svedala

 9,8

2022

188

Sala

 9,8

2022

189

Älvkarleby

 9,8

2022

190

Kristianstad

 9,8

2022

191

Kiruna

 9,8

2022

192

Kristinehamn

 9,8

2022

193

Ludvika

 9,8

2022

194

Enköping

 9,8

2022

195

Arboga

 9,8

2022

196

Filipstad

 9,8

2022

197

Haparanda

 9,7

2022

198

Vänersborg

 9,7

2022

199

Bromölla

 9,7

2022

200

Varberg

 9,7

2022

201

Gnesta

 9,7

2022

202

Hallstahammar

 9,7

2022

203

Knivsta

 9,6

2022

204

Finspång

 9,6

2022

205

Vadstena

 9,6

2022

206

Vingåker

 9,6

2022

207

Lund

 9,6

2022

208

Nykvarn

 9,6

2022

209

Kävlinge

 9,6

2022

210

Köping

 9,5

2022

211

Nässjö

 9,5

2022

212

Skellefteå

 9,5

2022

213

Flen

 9,5

2022

214

Kumla

 9,5

2022

215

Höganäs

 9,4

2022

216

Hällefors

 9,4

2022

217

Falun

 9,4

2022

218

Sandviken

 9,4

2022

219

Sollentuna

 9,3

2022

220

Nacka

 9,3

2022

221

Norrköping

 9,3

2022

222

Älmhult

 9,3

2022

223

Olofström

 9,3

2022

224

Karlshamn

 9,3

2022

225

Sundsvall

 9,3

2022

226

Oskarshamn

 9,2

2022

227

Motala

 9,2

2022

228

Kalmar

 9,2

2022

229

Alingsås

 9,2

2022

230

Trollhättan

 9,2

2022

231

Gotland

 9,2

2022

232

Fagersta

 9,2

2022

233

Hammarö

 9,2

2022

234

Nyköping

 9,2

2022

235

Karlskrona

 9,2

2022

236

Östersund

 9,1

2022

237

Luleå

 9,1

2022

238

Trelleborg

 9,1

2022

239

Lerum

 9,1

2022

240

Jönköping

 9,1

2022

241

Riket

 9,0

2022

242

Perstorp

 8,9

2022

243

Karlstad

 8,9

2022

244

Borlänge

 8,9

2022

245

Härnösand

 8,9

2022

246

Vallentuna

 8,8

2022

247

Borås

 8,8

2022

248

Karlskoga

 8,8

2022

249

Halmstad

 8,8

2022

250

Västervik

 8,8

2022

251

Härryda

 8,8

2022

252

Österåker

 8,7

2022

253

Staffanstorp

 8,6

2022

254

Växjö

 8,6

2022

255

Tranås

 8,6

2022

256

Upplands-Bro

 8,5

2022

257

Mölndal

 8,5

2022

258

Sigtuna

 8,4

2022

259

Nynäshamn

 8,4

2022

260

Västerås

 8,4

2022

261

Vaxholm

 8,4

2022

262

Katrineholm

 8,3

2022

263

Eskilstuna

 8,3

2022

264

Täby

 8,2

2022

265

Gävle

 8,2

2022

266

Oxelösund

 8,2

2022

267

Örebro

 8,2

2022

268

Lomma

 8,2

2022

269

Helsingborg

 8,1

2022

270

Ekerö

 7,9

2022

271

Landskrona

 7,9

2022

272

Värmdö

 7,8

2022

273

Järfälla

 7,7

2022

274

Linköping

 7,7

2022

275

Stockholm

 7,6

2022

276

Upplands Väsby

 7,6

2022

277

Burlöv

 7,6

2022

278

Partille

 7,5

2022

279

Umeå

 7,4

2022

280

Salem

 7,3

2022

281

Haninge

 7,1

2022

282

Öckerö

 7,1

2022

283

Uppsala

 7,0

2022

284

Lidingö

 6,7

2022

285

Botkyrka

 6,6

2022

286

Göteborg

 6,5

2022

287

Huddinge

 6,5

2022

288

Malmö

 6,5

2022

289

Tyresö

 6,4

2022

290

Sundbyberg

 5,1

2022

Kommentar

Persontransportarbetet (personkm) dividerat med kommunens folkmängd.

Dessa uppgifter finns inte på kommunal nivå. Därför använder vi det nationella nyckeltalet om det genomsnittliga antalet personer i varje bil (indikator B3E) och multiplicerar med den genomsnittliga körsträckan per kommuninvånare för de bilar som är registrerade i kommunen (indikator H2C_KH).

OBS Den stora minskningen av resesträckorna år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Analys
Bilresornas och busstrafikens andel av persontransporterna på väg höll sig ungefärligen konstanta på 91 % respektive 8 % under hela mätperioden fram till metodbytet år 2019. Ur detta perspektiv kunde alltså inga beteendeförändringar märkas som är på väg att bryta bilberoendet.

Efter tidsseriebrottet, under åren 2019-2022, finns en svag trend att andelen färdsträcka i bil tvärtom ökar på busstrafikens bekostnad. I huvudsak beror denna olyckliga utveckling på covid-pandemin, som drabbade kollektivtrafiken hårt. I absoluta tal har resesträckorna per capita i både bil och buss minskat under denna tidsperiod. Detta kan vara en övergående effekt av pandemin, men kan också bli en bestående effekt om andelen hemarbete förblir på en kvarstår nivå, så att antalet pendlingsresor minskar.

Övriga kommentarer
Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28