Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med kollektivtrafik

Indikator K. H.B3.L.1. 3

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Alvesta

2012

8

1

Aneby

2012

8

2

Borgholm

2012

2

3

Borås

2017

16

4

Botkyrka

2015

40

5

Botkyrka

2017

40

6

Botkyrka

2019

47

7

Danderyd

2015

38

8

Danderyd

2017

25

9

Danderyd

2019

41

10

Ekerö

2015

38

11

Ekerö

2019

53

12

Eksjö

2012

9

13

Emmaboda

2012

4

14

Enköping

2017

15

15

Falköping

2018

10

16

Gislaved

2012

2

17

Gnosjö

2012

3

18

Habo

2012

10

19

Halmstad

2018

10

20

Haninge

2015

42

21

Haninge

2019

43

22

Huddinge

2015

42

23

Huddinge

2017

19

24

Huddinge

2019

43

25

Hultsfred

2012

3

26

Högsby

2012

8

27

Järfälla

2015

39

28

Järfälla

2017

25

29

Järfälla

2018

25

30

Järfälla

2019

44

31

Jönköping

2014

9

32

Kalmar

2012

6

33

Karlshamn

2012

7

34

Karlskrona

2012

10

35

Karlstad

2014

18

36

Karlstad

2017

18

37

Kumla

2018

6

38

Lerum

2018

19

39

Lessebo

2012

15

40

Lidingö

2015

37

41

Lidingö

2019

59

42

Ljungby

2012

3

43

Luleå

2015

13

44

Luleå

2020

12

45

Markaryd

2012

23

46

Mullsjö

2012

10

47

Mölndal

2018

19

48

Mönsterås

2012

8

49

Mörbylånga

2012

4

50

Nacka

2015

51

51

Nacka

2018

35

52

Nacka

2019

41

53

Norrtälje

2015

17

54

Norrtälje

2019

12

55

Nybro

2012

5

56

Nykvarn

2015

21

57

Nykvarn

2019

15

58

Nynäshamn

2015

31

59

Nynäshamn

2019

39

60

Nässjö

2012

6

61

Olofström

2012

3

62

Oskarshamn

2012

4

63

Piteå

2011

3

64

Ronneby

2012

6

65

Salem

2015

30

66

Salem

2019

31

67

Sigtuna

2015

30

68

Sigtuna

2019

28

69

Sollentuna

2015

38

70

Sollentuna

2019

37

71

Solna

2015

52

72

Solna

2019

61

73

Stockholm

2019

50

74

Sundbyberg

2015

50

75

Sundbyberg

2019

37

76

Sävsjö

2012

4

77

Södertälje

2015

21

78

Södertälje

2019

25

79

Sölvesborg

2012

4

80

Tanum

2018

0

81

Tingsryd

2012

4

82

Torsås

2012

7

83

Tranås

2012

5

84

Trollhättan

2018

11

85

Tyresö

2015

45

86

Tyresö

2019

34

87

Täby

2015

37

88

Täby

2019

35

89

Umeå

2014

7

90

Upplands Väsby

2015

39

91

Upplands Väsby

2019

35

92

Upplands-Bro

2015

32

93

Upplands-Bro

2019

31

94

Uppvidinge

2012

7

95

Vaggeryd

2012

10

96

Vallentuna

2015

30

97

Vallentuna

2019

29

98

Vaxholm

2015

40

99

Vaxholm

2019

39

100

Vetlanda

2012

3

101

Vimmerby

2012

3

102

Värmdö

2015

40

103

Värmdö

2019

52

104

Värnamo

2012

3

105

Västervik

2012

3

106

Växjö

2012

6

107

Växjö

2017

6

108

Älmhult

2012

3

109

Österåker

2015

29

110

Österåker

2019

33

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Uppdaterad: 2022-04-03