Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med kollektivtrafik

Indikator K. H.B3.L.1. 3

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet Datum

0

Solna

 61

2019

1

Lidingö

 59

2019

2

Ekerö

 53

2019

3

Värmdö

 52

2019

4

Stockholm

 50

2019

5

Botkyrka

 47

2019

6

Järfälla

 44

2019

7

Haninge

 43

2019

8

Huddinge

 43

2019

9

Nacka

 41

2019

10

Danderyd

 41

2019

11

Vaxholm

 39

2019

12

Nynäshamn

 39

2019

13

Sundbyberg

 37

2019

14

Sollentuna

 37

2019

15

Upplands Väsby

 35

2019

16

Täby

 35

2019

17

Tyresö

 34

2019

18

Österåker

 33

2019

19

Upplands-Bro

 31

2019

20

Salem

 31

2019

21

Vallentuna

 29

2019

22

Sigtuna

 28

2019

23

Södertälje

 25

2019

24

Markaryd

 23

2012

25

Mölndal

 19

2018

26

Lerum

 19

2018

27

Karlstad

 18

2017

28

Borås

 16

2017

29

Lessebo

 15

2012

30

Nykvarn

 15

2019

31

Enköping

 15

2017

32

Luleå

 12

2020

33

Norrtälje

 12

2019

34

Trollhättan

 11

2018

35

Halmstad

 10

2018

36

Habo

 10

2012

37

Karlskrona

 10

2012

38

Falköping

 10

2018

39

Mullsjö

 10

2012

40

Vaggeryd

 10

2012

41

Jönköping

 9

2014

42

Eksjö

 9

2012

43

Högsby

 8

2012

44

Aneby

 8

2012

45

Alvesta

 8

2012

46

Mönsterås

 8

2012

47

Uppvidinge

 7

2012

48

Torsås

 7

2012

49

Karlshamn

 7

2012

50

Umeå

 7

2014

51

Ronneby

 6

2012

52

Nässjö

 6

2012

53

Kumla

 6

2018

54

Kalmar

 6

2012

55

Växjö

 6

2017

56

Nybro

 5

2012

57

Tranås

 5

2012

58

Oskarshamn

 4

2012

59

Emmaboda

 4

2012

60

Mörbylånga

 4

2012

61

Tingsryd

 4

2012

62

Sävsjö

 4

2012

63

Sölvesborg

 4

2012

64

Värnamo

 3

2012

65

Västervik

 3

2012

66

Hultsfred

 3

2012

67

Ljungby

 3

2012

68

Olofström

 3

2012

69

Älmhult

 3

2012

70

Piteå

 3

2011

71

Gnosjö

 3

2012

72

Vetlanda

 3

2012

73

Vimmerby

 3

2012

74

Gislaved

 2

2012

75

Borgholm

 2

2012

76

Tanum

 0

2018

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Uppdaterad: 2022-04-03