Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med gång eller cykel

Indikator K. H.B3.L.1. 1

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med gång eller cykel

Rad-id Kommun Senaste värdet Datum

0

Umeå

 35

2014

1

Älmhult

 34

2012

2

Sundbyberg

 34

2019

3

Karlstad

 33

2017

4

Tranås

 33

2012

5

Norrtälje

 33

2019

6

Växjö

 32

2017

7

Vaxholm

 32

2019

8

Kalmar

 32

2012

9

Eksjö

 31

2012

10

Stockholm

 30

2019

11

Danderyd

 30

2019

12

Ljungby

 29

2012

13

Nybro

 28

2012

14

Västervik

 28

2012

15

Oskarshamn

 27

2012

16

Värnamo

 27

2012

17

Uppvidinge

 26

2012

18

Hultsfred

 26

2012

19

Borgholm

 26

2012

20

Halmstad

 26

2018

21

Nässjö

 26

2012

22

Solna

 25

2019

23

Vetlanda

 25

2012

24

Luleå

 23

2020

25

Karlskrona

 23

2012

26

Trollhättan

 23

2018

27

Tingsryd

 22

2012

28

Lessebo

 22

2012

29

Gislaved

 22

2012

30

Mölndal

 22

2018

31

Olofström

 22

2012

32

Sävsjö

 21

2012

33

Nacka

 21

2019

34

Kumla

 21

2018

35

Jönköping

 21

2014

36

Vaggeryd

 20

2012

37

Tyresö

 20

2019

38

Emmaboda

 19

2012

39

Falköping

 19

2018

40

Karlshamn

 19

2012

41

Gnosjö

 19

2012

42

Mönsterås

 18

2012

43

Vimmerby

 18

2012

44

Borås

 18

2017

45

Täby

 17

2019

46

Enköping

 17

2017

47

Sollentuna

 17

2019

48

Sölvesborg

 17

2012

49

Habo

 16

2012

50

Mullsjö

 16

2012

51

Alvesta

 15

2012

52

Aneby

 15

2012

53

Botkyrka

 15

2019

54

Järfälla

 15

2019

55

Mörbylånga

 15

2012

56

Södertälje

 15

2019

57

Torsås

 15

2012

58

Piteå

 14

2011

59

Lidingö

 14

2019

60

Österåker

 14

2019

61

Lerum

 14

2018

62

Ronneby

 13

2012

63

Värmdö

 12

2019

64

Huddinge

 11

2019

65

Tanum

 10

2018

66

Upplands Väsby

 10

2019

67

Markaryd

 9

2012

68

Nynäshamn

 9

2019

69

Ekerö

 9

2019

70

Haninge

 8

2019

71

Vallentuna

 8

2019

72

Sigtuna

 7

2019

73

Salem

 7

2019

74

Högsby

 6

2012

75

Nykvarn

 6

2019

76

Upplands-Bro

 5

2019

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Uppdaterad: 2022-04-03