Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel pendlingsresor med bil

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med bil
Mätområde Datum Värde
Alvesta 2012 76
Aneby 2012 78
Borgholm 2012 68
Borås 2017 64
Botkyrka 2015 48
Botkyrka 2017 48
Botkyrka 2019 39
Danderyd 2015 41
Danderyd 2017 52
Danderyd 2019 26
Ekerö 2015 51
Ekerö 2019 39
Eksjö 2012 60
Emmaboda 2012 76
Enköping 2017 67
Falköping 2018 71
Gislaved 2012 75
Gnosjö 2012 78
Habo 2012 74
Halmstad 2018 62
Haninge 2015 46
Haninge 2019 47
Huddinge 2015 44
Huddinge 2017 56
Huddinge 2019 46
Hultsfred 2012 71
Högsby 2012 86
Järfälla 2015 46
Järfälla 2017 59
Järfälla 2018 59
Järfälla 2019 42
Jönköping 2014 69
Kalmar 2012 61
Karlshamn 2012 73
Karlskrona 2012 67
Karlstad 2014 49
Karlstad 2017 49
Kumla 2018 74
Lerum 2018 67
Lessebo 2012 63
Lidingö 2015 41
Lidingö 2019 26
Ljungby 2012 67
Luleå 2015 60
Luleå 2020 64
Markaryd 2012 66
Mullsjö 2012 73
Mölndal 2018 56
Mönsterås 2012 74
Mörbylånga 2012 79
Nacka 2015 32
Nacka 2018 44
Nacka 2019 35
Norrtälje 2015 64
Norrtälje 2019 51
Nybro 2012 66
Nykvarn 2015 66
Nykvarn 2019 79
Nynäshamn 2015 54
Nynäshamn 2019 52
Nässjö 2012 67
Olofström 2012 75
Oskarshamn 2012 67
Piteå 2011 82
Ronneby 2012 78
Salem 2015 54
Salem 2019 62
Sigtuna 2015 57
Sigtuna 2019 66
Sollentuna 2015 45
Sollentuna 2019 46
Solna 2015 20
Solna 2019 10
Stockholm 2019 19
Sundbyberg 2015 27
Sundbyberg 2019 25
Sävsjö 2012 76
Södertälje 2015 57
Södertälje 2019 57
Sölvesborg 2012 79
Tanum 2018 90
Tingsryd 2012 74
Torsås 2012 78
Tranås 2012 61
Trollhättan 2018 65
Tyresö 2015 41
Tyresö 2019 46
Täby 2015 43
Täby 2019 46
Umeå 2014 57
Upplands Väsby 2015 49
Upplands Väsby 2019 55
Upplands-Bro 2015 55
Upplands-Bro 2019 64
Uppvidinge 2012 66
Vaggeryd 2012 71
Vallentuna 2015 60
Vallentuna 2019 62
Vaxholm 2015 48
Vaxholm 2019 29
Vetlanda 2012 72
Vimmerby 2012 78
Värmdö 2015 51
Värmdö 2019 36
Värnamo 2012 69
Västervik 2012 69
Växjö 2012 62
Växjö 2017 62
Älmhult 2012 62
Österåker 2015 58
Österåker 2019 53
Datakälla: Regionala och kommunala resvaneundersökningar, Gröna Bilisters kommunenkät

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Indikator K.H.B3.L.1.2
Uppdaterad: 2022-04-03