Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med bil

Indikator K. H.B3.L.1. 2

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med bil

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Alvesta

2012

76

1

Aneby

2012

78

2

Borgholm

2012

68

3

Borås

2017

64

4

Botkyrka

2015

48

5

Botkyrka

2017

48

6

Botkyrka

2019

39

7

Danderyd

2015

41

8

Danderyd

2017

52

9

Danderyd

2019

26

10

Ekerö

2015

51

11

Ekerö

2019

39

12

Eksjö

2012

60

13

Emmaboda

2012

76

14

Enköping

2017

67

15

Falköping

2018

71

16

Gislaved

2012

75

17

Gnosjö

2012

78

18

Habo

2012

74

19

Halmstad

2018

62

20

Haninge

2015

46

21

Haninge

2019

47

22

Huddinge

2015

44

23

Huddinge

2017

56

24

Huddinge

2019

46

25

Hultsfred

2012

71

26

Högsby

2012

86

27

Järfälla

2015

46

28

Järfälla

2017

59

29

Järfälla

2018

59

30

Järfälla

2019

42

31

Jönköping

2014

69

32

Kalmar

2012

61

33

Karlshamn

2012

73

34

Karlskrona

2012

67

35

Karlstad

2014

49

36

Karlstad

2017

49

37

Kumla

2018

74

38

Lerum

2018

67

39

Lessebo

2012

63

40

Lidingö

2015

41

41

Lidingö

2019

26

42

Ljungby

2012

67

43

Luleå

2015

60

44

Luleå

2020

64

45

Markaryd

2012

66

46

Mullsjö

2012

73

47

Mölndal

2018

56

48

Mönsterås

2012

74

49

Mörbylånga

2012

79

50

Nacka

2015

32

51

Nacka

2018

44

52

Nacka

2019

35

53

Norrtälje

2015

64

54

Norrtälje

2019

51

55

Nybro

2012

66

56

Nykvarn

2015

66

57

Nykvarn

2019

79

58

Nynäshamn

2015

54

59

Nynäshamn

2019

52

60

Nässjö

2012

67

61

Olofström

2012

75

62

Oskarshamn

2012

67

63

Piteå

2011

82

64

Ronneby

2012

78

65

Salem

2015

54

66

Salem

2019

62

67

Sigtuna

2015

57

68

Sigtuna

2019

66

69

Sollentuna

2015

45

70

Sollentuna

2019

46

71

Solna

2015

20

72

Solna

2019

10

73

Stockholm

2019

19

74

Sundbyberg

2015

27

75

Sundbyberg

2019

25

76

Sävsjö

2012

76

77

Södertälje

2015

57

78

Södertälje

2019

57

79

Sölvesborg

2012

79

80

Tanum

2018

90

81

Tingsryd

2012

74

82

Torsås

2012

78

83

Tranås

2012

61

84

Trollhättan

2018

65

85

Tyresö

2015

41

86

Tyresö

2019

46

87

Täby

2015

43

88

Täby

2019

46

89

Umeå

2014

57

90

Upplands Väsby

2015

49

91

Upplands Väsby

2019

55

92

Upplands-Bro

2015

55

93

Upplands-Bro

2019

64

94

Uppvidinge

2012

66

95

Vaggeryd

2012

71

96

Vallentuna

2015

60

97

Vallentuna

2019

62

98

Vaxholm

2015

48

99

Vaxholm

2019

29

100

Vetlanda

2012

72

101

Vimmerby

2012

78

102

Värmdö

2015

51

103

Värmdö

2019

36

104

Värnamo

2012

69

105

Västervik

2012

69

106

Växjö

2012

62

107

Växjö

2017

62

108

Älmhult

2012

62

109

Österåker

2015

58

110

Österåker

2019

53

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Uppdaterad: 2022-04-03