Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med bil

Indikator K. H.B3.L.1. 2

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med bil

Rad-id Kommun Senaste värdet Datum

0

Tanum

 90

2018

1

Högsby

 86

2012

2

Piteå

 82

2011

3

Mörbylånga

 79

2012

4

Nykvarn

 79

2019

5

Sölvesborg

 79

2012

6

Torsås

 78

2012

7

Gnosjö

 78

2012

8

Vimmerby

 78

2012

9

Aneby

 78

2012

10

Ronneby

 78

2012

11

Sävsjö

 76

2012

12

Emmaboda

 76

2012

13

Alvesta

 76

2012

14

Gislaved

 75

2012

15

Olofström

 75

2012

16

Habo

 74

2012

17

Tingsryd

 74

2012

18

Kumla

 74

2018

19

Mönsterås

 74

2012

20

Mullsjö

 73

2012

21

Karlshamn

 73

2012

22

Vetlanda

 72

2012

23

Vaggeryd

 71

2012

24

Hultsfred

 71

2012

25

Falköping

 71

2018

26

Jönköping

 69

2014

27

Västervik

 69

2012

28

Värnamo

 69

2012

29

Borgholm

 68

2012

30

Oskarshamn

 67

2012

31

Enköping

 67

2017

32

Ljungby

 67

2012

33

Lerum

 67

2018

34

Karlskrona

 67

2012

35

Nässjö

 67

2012

36

Sigtuna

 66

2019

37

Markaryd

 66

2012

38

Nybro

 66

2012

39

Uppvidinge

 66

2012

40

Trollhättan

 65

2018

41

Upplands-Bro

 64

2019

42

Luleå

 64

2020

43

Borås

 64

2017

44

Lessebo

 63

2012

45

Växjö

 62

2017

46

Salem

 62

2019

47

Älmhult

 62

2012

48

Halmstad

 62

2018

49

Vallentuna

 62

2019

50

Tranås

 61

2012

51

Kalmar

 61

2012

52

Eksjö

 60

2012

53

Södertälje

 57

2019

54

Umeå

 57

2014

55

Mölndal

 56

2018

56

Upplands Väsby

 55

2019

57

Österåker

 53

2019

58

Nynäshamn

 52

2019

59

Norrtälje

 51

2019

60

Karlstad

 49

2017

61

Haninge

 47

2019

62

Huddinge

 46

2019

63

Sollentuna

 46

2019

64

Täby

 46

2019

65

Tyresö

 46

2019

66

Järfälla

 42

2019

67

Botkyrka

 39

2019

68

Ekerö

 39

2019

69

Värmdö

 36

2019

70

Nacka

 35

2019

71

Vaxholm

 29

2019

72

Danderyd

 26

2019

73

Lidingö

 26

2019

74

Sundbyberg

 25

2019

75

Stockholm

 19

2019

76

Solna

 10

2019

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Uppdaterad: 2022-04-03