Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med gång eller cykel

Indikator K. H.B3. B

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Riket 2006 32,7
1 Riket 2011 30,7
2 Riket 2012 30,9
3 Riket 2013 31,3
4 Riket 2014 30,9
5 Riket 2015 28,7
6 Riket 2016 27,5
7 Riket 2019 27,4
8 Riket 2020 31,4
9 Riket 2021 31,6
10 Riket 2022 27,8
11 Riket 2023 26,0
12 Riket 2024 25,3
13 Ale 2017 13,0
14 Ale 2023 4,0
15 Alingsås 2017 26,0
16 Alingsås 2023 17,0
17 Alvesta 2012 20,0
18 Aneby 2012 12,0
19 Arvika 2014 22,0
20 Arvika 2023 23,0
21 Askersund 2017 13,0
22 Askersund 2023 14,0
23 Bengtsfors 2023 9,0
24 Bjuv 2018 13,0
25 Bjuv 2023 9,0
26 Bollebygd 2017 15,0
27 Bollebygd 2023 6,0
28 Borgholm 2012 23,0
29 Borlänge 2018 24,0
30 Borås 2017 23,0
31 Borås 2023 12,0
32 Botkyrka 2015 12,0
33 Botkyrka 2019 15,0
34 Boxholm 2014 17,0
35 Boxholm 2023 17,0
36 Bromölla 2018 13,0
37 Bromölla 2023 10,0
38 Burlöv 2013 19,0
39 Burlöv 2018 19,0
40 Burlöv 2023 19,0
41 Båstad 2013 15,0
42 Båstad 2018 13,0
43 Båstad 2023 8,0
44 Dals-Ed 2023 13,0
45 Danderyd 2015 17,0
46 Danderyd 2019 19,0
47 Degerfors 2017 13,0
48 Degerfors 2023 19,0
49 Eda 2014 11,0
50 Eda 2023 7,0
51 Ekerö 2015 9,0
52 Ekerö 2019 14,0
53 Eksjö 2012 27,0
54 Emmaboda 2012 19,0
55 Enköping 2017 22,0
56 Eskilstuna 2015 24,0
57 Eskilstuna 2019 26,0
58 Eskilstuna 2021 18,0
59 Eslöv 2013 15,0
60 Eslöv 2018 18,0
61 Eslöv 2023 11,0
62 Essunga 2023 6,0
63 Falkenberg 2014 19,0
64 Falköping 2014 19,0
65 Falköping 2023 11,0
66 Falun 2018 25,0
67 Filipstad 2014 17,0
68 Filipstad 2023 14,0
69 Finspång 2014 24,0
70 Finspång 2023 26,0
71 Flen 2019 27,0
72 Flen 2022 16,0
73 Forshaga 2014 13,0
74 Forshaga 2023 17,0
75 Färgelanda 2023 4,0
76 Gislaved 2012 20,0
77 Gnesta 2019 20,0
78 Gnosjö 2012 19,0
79 Gotland 2018 40,0
80 Grums 2014 11,0
81 Grums 2023 12,0
82 Grästorp 2023 6,0
83 Gullspång 2023 10,0
84 Gävle 2012 25,0
85 Göteborg 2011 30,0
86 Göteborg 2014 31,0
87 Göteborg 2017 28,0
88 Göteborg 2023 18,0
89 Götene 2023 12,0
90 Habo 2012 15,0
91 Hagfors 2014 9,0
92 Hagfors 2023 19,0
93 Hallsberg 2017 13,0
94 Hallsberg 2023 13,0
95 Halmstad 2012 28,0
96 Halmstad 2014 28,0
97 Halmstad 2018 24,0
98 Hammarö 2014 17,0
99 Hammarö 2023 19,0
100 Haninge 2015 13,0
101 Haninge 2019 11,0
102 Helsingborg 2013 22,0
103 Helsingborg 2018 22,0
104 Helsingborg 2023 24,0
105 Herrljunga 2023 5,0
106 Hjo 2023 13,0
107 Huddinge 2015 13,0
108 Huddinge 2019 20,0
109 Hultsfred 2012 23,0
110 Hylte 2014 13,0
111 Hällefors 2017 19,0
112 Hällefors 2023 28,0
113 Härryda 2017 16,0
114 Härryda 2023 9,0
115 Hässleholm 2018 17,0
116 Hässleholm 2023 15,0
117 Höganäs 2013 18,0
118 Höganäs 2018 17,0
119 Höganäs 2023 17,0
120 Högsby 2012 14,0
121 Hörby 2018 13,0
122 Hörby 2023 10,0
123 Höör 2018 12,0
124 Höör 2023 13,0
125 Järfälla 2015 16,0
126 Järfälla 2019 21,0
127 Jönköping 2014 21,0
128 Jönköping 2019 22,0
129 Kalmar 2012 33,0
130 Karlsborg 2023 11,0
131 Karlshamn 2012 20,0
132 Karlshamn 2019 21,0
133 Karlskoga 2017 17,0
134 Karlskoga 2023 22,0
135 Karlskrona 2012 22,0
136 Karlskrona 2019 19,0
137 Karlstad 2014 29,0
138 Karlstad 2023 33,0
139 Katrineholm 2019 35,0
140 Kil 2014 12,0
141 Kil 2023 20,0
142 Kinda 2014 10,0
143 Kinda 2023 16,0
144 Klippan 2018 13,0
145 Klippan 2023 9,0
146 Kristianstad 2018 18,0
147 Kristianstad 2023 18,0
148 Kristinehamn 2014 22,0
149 Kristinehamn 2023 22,0
150 Kumla 2017 21,0
151 Kumla 2023 18,0
152 Kungsbacka 2014 8,0
153 Kungsbacka 2023 10,0
154 Kungälv 2017 14,0
155 Kungälv 2023 8,0
156 Kävlinge 2013 10,0
157 Kävlinge 2018 15,0
158 Kävlinge 2023 12,0
159 Laholm 2014 12,0
160 Landskrona 2013 26,0
161 Landskrona 2018 24,0
162 Landskrona 2023 19,0
163 Laxå 2017 21,0
164 Laxå 2023 22,0
165 Lekeberg 2017 13,0
166 Lekeberg 2023 12,0
167 Lerum 2017 17,0
168 Lerum 2023 6,0
169 Lessebo 2012 28,0
170 Lidingö 2015 18,0
171 Lidingö 2019 17,0
172 Lidköping 2023 19,0
173 Lilla Edet 2017 16,0
174 Lilla Edet 2023 7,0
175 Lindesberg 2017 19,0
176 Lindesberg 2023 18,0
177 Linköping 2014 35,0
178 Linköping 2023 40,0
179 Ljungby 2012 26,0
180 Ljusnarsberg 2017 13,0
181 Ljusnarsberg 2023 11,0
182 Lomma 2013 15,0
183 Lomma 2018 21,0
184 Lomma 2023 20,0
185 Ludvika 2014 21,0
186 Luleå 2015 25,0
187 Luleå 2020 24,0
188 Lund 2013 43,0
189 Lund 2018 41,0
190 Lund 2023 39,0
191 Lysekil 2023 16,0
192 Malmö 2013 37,0
193 Malmö 2018 40,0
194 Malmö 2023 38,0
195 Mariestad 2023 13,0
196 Mark 2017 15,0
197 Mark 2023 5,0
198 Markaryd 2012 27,0
199 Mellerud 2017 23,0
200 Mellerud 2023 9,0
201 Mjölby 2014 19,0
202 Mjölby 2023 20,0
203 Motala 2014 22,0
204 Motala 2023 24,0
205 Mullsjö 2012 22,0
206 Munkedal 2023 5,0
207 Munkfors 2014 13,0
208 Munkfors 2023 18,0
209 Mölndal 2017 22,0
210 Mölndal 2023 16,0
211 Mönsterås 2012 18,0
212 Mörbylånga 2012 17,0
213 Nacka 2015 17,0
214 Nacka 2019 25,0
215 Nora 2017 12,0
216 Nora 2023 15,0
217 Norrköping 2014 27,0
218 Norrköping 2023 27,0
219 Norrtälje 2015 13,0
220 Norrtälje 2019 21,0
221 Nybro 2012 26,0
222 Nykvarn 2015 9,0
223 Nykvarn 2019 21,0
224 Nyköping 2019 32,0
225 Nynäshamn 2015 14,0
226 Nynäshamn 2019 23,0
227 Nässjö 2012 23,0
228 Olofström 2012 20,0
229 Olofström 2019 18,0
230 Orust 2017 7,0
231 Orust 2023 5,0
232 Osby 2018 16,0
233 Osby 2023 8,0
234 Oskarshamn 2012 24,0
235 Oxelösund 2019 33,0
236 Partille 2017 20,0
237 Partille 2023 13,0
238 Perstorp 2018 13,0
239 Perstorp 2023 13,0
240 Piteå 2011 16,0
241 Piteå 2023 16,0
242 Ronneby 2012 14,0
243 Ronneby 2019 17,0
244 Salem 2015 14,0
245 Salem 2019 16,0
246 Sigtuna 2015 10,0
247 Sigtuna 2019 16,0
248 Simrishamn 2018 13,0
249 Simrishamn 2023 16,0
250 Sjöbo 2013 10,0
251 Sjöbo 2018 13,0
252 Sjöbo 2023 6,0
253 Skara 2023 14,0
254 Skurup 2018 11,0
255 Skurup 2023 9,0
256 Skövde 2023 20,0
257 Smedjebacken 2014 13,0
258 Sollentuna 2015 14,0
259 Sollentuna 2019 22,0
260 Solna 2015 28,0
261 Solna 2019 38,0
262 Sotenäs 2023 14,0
263 Staffanstorp 2013 18,0
264 Staffanstorp 2018 18,0
265 Staffanstorp 2023 16,0
266 Stenungsund 2017 14,0
267 Stenungsund 2023 7,0
268 Stockholm 2015 32,0
269 Stockholm 2019 40,0
270 Storfors 2014 9,0
271 Storfors 2023 11,0
272 Strängnäs 2012 25,0
273 Strängnäs 2019 23,0
274 Strömstad 2023 18,0
275 Sundbyberg 2015 23,0
276 Sundbyberg 2019 35,0
277 Sundsvall 2016 18,0
278 Sundsvall 2023 21,0
279 Sunne 2014 14,0
280 Sunne 2023 14,0
281 Svalöv 2018 10,0
282 Svalöv 2023 5,0
283 Svedala 2013 14,0
284 Svedala 2018 12,0
285 Svedala 2023 8,0
286 Svenljunga 2023 7,0
287 Säffle 2014 16,0
288 Säffle 2023 14,0
289 Sävsjö 2012 19,0
290 Söderköping 2014 16,0
291 Söderköping 2023 18,0
292 Södertälje 2015 15,0
293 Södertälje 2019 14,0
294 Sölvesborg 2012 19,0
295 Sölvesborg 2019 18,0
296 Tanum 2023 6,0
297 Tibro 2023 13,0
298 Tidaholm 2023 14,0
299 Tingsryd 2012 18,0
300 Tjörn 2017 11,0
301 Tjörn 2023 5,0
302 Tomelilla 2013 13,0
303 Tomelilla 2018 13,0
304 Tomelilla 2023 11,0
305 Torsby 2014 9,0
306 Torsby 2023 12,0
307 Torsås 2012 16,0
308 Tranemo 2023 13,0
309 Tranås 2012 29,0
310 Trelleborg 2013 21,0
311 Trelleborg 2018 18,0
312 Trelleborg 2023 13,0
313 Trollhättan 2017 23,0
314 Trollhättan 2023 16,0
315 Trosa 2019 19,0
316 Tyresö 2015 13,0
317 Tyresö 2019 17,0
318 Täby 2015 17,0
319 Täby 2019 19,0
320 Töreboda 2023 8,0
321 Uddevalla 2017 15,0
322 Uddevalla 2023 9,0
323 Ulricehamn 2023 9,0
324 Umeå 2014 34,0
325 Upplands Väsby 2015 13,0
326 Upplands Väsby 2019 12,0
327 Upplands-Bro 2015 11,0
328 Upplands-Bro 2019 27,0
329 Uppsala 2015 47,0
330 Uppvidinge 2012 24,0
331 Vadstena 2014 25,0
332 Vadstena 2023 25,0
333 Vaggeryd 2012 18,0
334 Valdemarsvik 2014 19,0
335 Valdemarsvik 2023 15,0
336 Vallentuna 2015 8,0
337 Vallentuna 2019 15,0
338 Vara 2023 10,0
339 Varberg 2014 21,0
340 Vaxholm 2015 10,0
341 Vaxholm 2019 28,0
342 Vellinge 2013 15,0
343 Vellinge 2018 14,0
344 Vellinge 2023 13,0
345 Vetlanda 2012 23,0
346 Vimmerby 2012 20,0
347 Vingåker 2019 20,0
348 Vårgårda 2023 11,0
349 Vänersborg 2017 26,0
350 Vänersborg 2023 14,0
351 Värmdö 2015 9,0
352 Värmdö 2019 14,0
353 Värnamo 2012 16,0
354 Västervik 2012 30,0
355 Västerås 2016 25,0
356 Västerås 2023 27,0
357 Växjö 2012 32,0
358 Ydre 2014 9,0
359 Ydre 2023 8,0
360 Ystad 2013 21,0
361 Ystad 2018 24,0
362 Ystad 2023 20,0
363 Åmål 2023 15,0
364 Årjäng 2014 6,0
365 Årjäng 2023 12,0
366 Åstorp 2018 18,0
367 Åstorp 2023 10,0
368 Åtvidaberg 2014 18,0
369 Åtvidaberg 2023 13,0
370 Älmhult 2012 26,0
371 Ängelholm 2018 17,0
372 Ängelholm 2023 18,0
373 Öckerö 2017 22,0
374 Öckerö 2023 20,0
375 Ödeshög 2014 15,0
376 Ödeshög 2023 14,0
377 Örebro 2017 34,0
378 Örebro 2023 38,0
379 Örkelljunga 2018 14,0
380 Örkelljunga 2023 5,0
381 Örnsköldsvik 2009 13,0
382 Österåker 2015 11,0
383 Österåker 2019 21,0
384 Östra Göinge 2013 10,0
385 Östra Göinge 2018 12,0
386 Östra Göinge 2023 7,0
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2024). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel.

År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin, med en sjunkande andel resor med gång eller cykel. Åren 2023 och 2024 hade andelen resor med gång eller cykel sjunkit under värdet år 2019. Den långsiktigt minskande trenden före pandemin ser därför ut att fortsätta. Samtidigt ser trenden med konstanta eller svagt stigande resesträckor med gång och cykel också ut att fortsätta efter pandemin.

Sjunkande andel resor med gång eller cykel i kombination med oförändrad eller svagt ökande resesträcka tyder fortsatt på att varje cykelresa blir allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan bidra till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2025-08-28