Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Kommun Senaste värdet (kWh/100 km) Datum

0

Boden

 70,0

2023

1

Skinnskatteberg

 69,4

2023

2

Vännäs

 67,9

2023

3

Botkyrka

 67,4

2023

4

Eslöv

 66,1

2023

5

Nordmaling

 66,0

2023

6

Sävsjö

 65,4

2023

7

Storuman

 64,3

2023

8

Arjeplog

 64,0

2023

9

Järfälla

 63,9

2023

10

Malmö

 63,6

2023

11

Grums

 63,5

2023

12

Hagfors

 63,5

2023

13

Fagersta

 63,5

2023

14

Hofors

 63,4

2023

15

Bromölla

 63,2

2023

16

Ockelbo

 63,1

2023

17

Kristianstad

 63,0

2023

18

Gotland

 62,8

2023

19

Tibro

 62,6

2023

20

Motala

 62,6

2023

21

Övertorneå

 62,5

2023

22

Borlänge

 62,3

2023

23

Åsele

 61,9

2023

24

Malung-Sälen

 61,7

2023

25

Höör

 60,6

2023

26

Vilhelmina

 60,5

2023

27

Bjurholm

 60,5

2023

28

Dorotea

 60,5

2023

29

Lund

 60,4

2023

30

Eda

 60,4

2023

31

Mellerud

 60,1

2023

32

Olofström

 59,9

2023

33

Ydre

 59,9

2023

34

Pajala

 59,8

2023

35

Strömstad

 59,6

2023

36

Örebro

 59,5

2023

37

Rättvik

 59,5

2023

38

Trollhättan

 59,5

2023

39

Köping

 59,4

2023

40

Karlshamn

 59,4

2023

41

Västerås

 59,3

2023

42

Arvidsjaur

 59,1

2023

43

Härjedalen

 59,0

2023

44

Norrtälje

 58,9

2023

45

Tanum

 58,7

2023

46

Jokkmokk

 58,7

2023

47

Nässjö

 58,6

2023

48

Skellefteå

 58,6

2023

49

Sorsele

 58,4

2023

50

Ystad

 58,3

2023

51

Kungsör

 58,3

2023

52

Härnösand

 58,2

2023

53

Surahammar

 57,9

2023

54

Luleå

 57,8

2023

55

Arvika

 57,8

2023

56

Karlskoga

 57,7

2023

57

Norberg

 57,6

2023

58

Sundsvall

 57,6

2023

59

Mjölby

 57,5

2023

60

Uppvidinge

 57,4

2023

61

Ronneby

 57,3

2023

62

Ödeshög

 57,3

2023

63

Åstorp

 57,3

2023

64

Upplands Väsby

 57,1

2023

65

Borås

 57,1

2023

66

Haparanda

 57,1

2023

67

Kiruna

 57,0

2023

68

Älmhult

 57,0

2023

69

Ljusnarsberg

 56,8

2023

70

Jönköping

 56,6

2023

71

Orsa

 56,6

2023

72

Kumla

 56,6

2023

73

Sigtuna

 56,5

2023

74

Eksjö

 56,5

2023

75

Lycksele

 56,3

2023

76

Kalmar

 56,2

2023

77

Uppsala

 56,2

2023

78

Bengtsfors

 56,2

2023

79

Ragunda

 56,2

2023

80

Falköping

 56,1

2023

81

Umeå

 56,1

2023

82

Värmdö

 56,1

2023

83

Åre

 56,1

2023

84

Linköping

 56,1

2023

85

Perstorp

 56,1

2023

86

Trelleborg

 56,0

2023

87

Arboga

 55,9

2023

88

Sala

 55,7

2023

89

Åtvidaberg

 55,5

2023

90

Krokom

 55,5

2023

91

Nyköping

 55,4

2023

92

Mörbylånga

 55,3

2023

93

Tingsryd

 55,3

2023

94

Ljusdal

 55,2

2023

95

Staffanstorp

 55,1

2023

96

Robertsfors

 55,0

2023

97

Bräcke

 54,9

2023

98

Ljungby

 54,7

2023

99

Ånge

 54,6

2023

100

Karlskrona

 54,6

2023

101

Norrköping

 54,6

2023

102

Heby

 54,6

2023

103

Hällefors

 54,5

2023

104

Vårgårda

 54,5

2023

105

Sjöbo

 54,5

2023

106

Södertälje

 54,4

2023

107

Hultsfred

 54,4

2023

108

Hässleholm

 54,4

2023

109

Helsingborg

 54,4

2023

110

Kinda

 54,2

2023

111

Mölndal

 54,1

2023

112

Kil

 54,1

2023

113

Enköping

 54,0

2023

114

Sollefteå

 54,0

2023

115

Askersund

 53,9

2023

116

Upplands-Bro

 53,8

2023

117

Vetlanda

 53,7

2023

118

Västervik

 53,7

2023

119

Nykvarn

 53,7

2023

120

Vansbro

 53,7

2023

121

Vindeln

 53,6

2023

122

Skara

 53,5

2023

123

Norsjö

 53,5

2023

124

Karlstad

 53,4

2023

125

Gnosjö

 53,3

2023

126

Hörby

 53,3

2023

127

Emmaboda

 53,3

2023

128

Nora

 53,3

2023

129

Skurup

 53,2

2023

130

Aneby

 53,1

2023

131

Nybro

 53,1

2023

132

Berg

 53,1

2023

133

Bollebygd

 53,0

2023

134

Sunne

 52,9

2023

135

Håbo

 52,8

2023

136

Torsås

 52,8

2023

137

Finspång

 52,7

2023

138

Riket

 52,7

2023

139

Torsby

 52,7

2023

140

Lindesberg

 52,7

2023

141

Malå

 52,6

2023

142

Säffle

 52,6

2023

143

Smedjebacken

 52,5

2023

144

Bollnäs

 52,4

2023

145

Mullsjö

 52,4

2023

146

Hallstahammar

 52,3

2023

147

Dals-Ed

 52,3

2023

148

Strömsund

 52,2

2023

149

Överkalix

 52,2

2023

150

Tidaholm

 52,2

2023

151

Tranås

 52,2

2023

152

Högsby

 52,1

2023

153

Hylte

 52,1

2023

154

Haninge

 52,0

2023

155

Nacka

 51,9

2023

156

Gällivare

 51,9

2023

157

Filipstad

 51,9

2023

158

Timrå

 51,8

2023

159

Oskarshamn

 51,7

2023

160

Vadstena

 51,7

2023

161

Ulricehamn

 51,7

2023

162

Båstad

 51,5

2023

163

Alvesta

 51,5

2023

164

Oxelösund

 51,4

2023

165

Hedemora

 51,4

2023

166

Munkfors

 51,4

2023

167

Svedala

 51,4

2023

168

Laholm

 51,4

2023

169

Sundbyberg

 51,3

2023

170

Hammarö

 51,3

2023

171

Hallsberg

 51,2

2023

172

Älvdalen

 51,2

2023

173

Tomelilla

 51,1

2023

174

Forshaga

 51,1

2023

175

Avesta

 51,1

2023

176

Söderhamn

 50,9

2023

177

Mark

 50,9

2023

178

Katrineholm

 50,8

2023

179

Ludvika

 50,7

2023

180

Vänersborg

 50,6

2023

181

Falkenberg

 50,4

2023

182

Piteå

 50,4

2023

183

Mönsterås

 50,4

2023

184

Årjäng

 50,4

2023

185

Degerfors

 50,3

2023

186

Ovanåker

 50,2

2023

187

Kristinehamn

 50,2

2023

188

Gagnef

 50,2

2023

189

Ekerö

 50,1

2023

190

Eskilstuna

 50,1

2023

191

Växjö

 50,0

2023

192

Göteborg

 50,0

2023

193

Trosa

 49,9

2023

194

Härryda

 49,8

2023

195

Vimmerby

 49,7

2023

196

Boxholm

 49,7

2023

197

Kramfors

 49,6

2023

198

Höganäs

 49,5

2023

199

Mora

 49,5

2023

200

Gävle

 49,5

2023

201

Älvsbyn

 49,4

2023

202

Halmstad

 49,3

2023

203

Falun

 49,3

2023

204

Vaggeryd

 49,2

2023

205

Simrishamn

 49,2

2023

206

Mariestad

 49,1

2023

207

Karlsborg

 49,1

2023

208

Laxå

 49,1

2023

209

Alingsås

 49,1

2023

210

Sandviken

 48,9

2023

211

Uddevalla

 48,8

2023

212

Herrljunga

 48,7

2023

213

Valdemarsvik

 48,7

2023

214

Säter

 48,6

2023

215

Svalöv

 48,6

2023

216

Landskrona

 48,5

2023

217

Sotenäs

 48,5

2023

218

Örnsköldsvik

 48,2

2023

219

Värnamo

 48,0

2023

220

Svenljunga

 48,0

2023

221

Leksand

 47,9

2023

222

Sölvesborg

 47,9

2023

223

Stenungsund

 47,8

2023

224

Söderköping

 47,8

2023

225

Tranemo

 47,7

2023

226

Kalix

 47,6

2023

227

Storfors

 47,6

2023

228

Örkelljunga

 47,6

2023

229

Tierp

 47,6

2023

230

Essunga

 47,5

2023

231

Vallentuna

 47,5

2023

232

Hudiksvall

 47,4

2023

233

Partille

 47,4

2023

234

Nynäshamn

 47,4

2023

235

Nordanstig

 47,3

2023

236

Öckerö

 47,2

2023

237

Täby

 47,1

2023

238

Gislaved

 47,0

2023

239

Bjuv

 47,0

2023

240

Markaryd

 46,9

2023

241

Klippan

 46,7

2023

242

Gnesta

 46,2

2023

243

Vaxholm

 45,8

2023

244

Ängelholm

 45,8

2023

245

Kungälv

 45,7

2023

246

Skövde

 45,4

2023

247

Flen

 45,2

2023

248

Färgelanda

 45,2

2023

249

Lessebo

 45,0

2023

250

Lidingö

 45,0

2023

251

Grästorp

 44,9

2023

252

Gullspång

 44,8

2023

253

Lilla Edet

 44,7

2023

254

Lerum

 44,2

2023

255

Älvkarleby

 44,1

2023

256

Borgholm

 44,0

2023

257

Österåker

 44,0

2023

258

Vellinge

 43,9

2023

259

Knivsta

 43,6

2023

260

Habo

 43,5

2023

261

Lomma

 43,4

2023

262

Östersund

 42,9

2023

263

Solna

 42,7

2023

264

Varberg

 42,7

2023

265

Munkedal

 42,6

2023

266

Lidköping

 42,2

2023

267

Orust

 42,1

2023

268

Töreboda

 42,0

2023

269

Stockholm

 41,9

2023

270

Huddinge

 41,7

2023

271

Lysekil

 40,8

2023

272

Tjörn

 40,3

2023

273

Sollentuna

 40,1

2023

274

Tyresö

 40,0

2023

275

Götene

 39,4

2023

276

Lekeberg

 39,1

2023

277

Ale

 38,9

2023

278

Östra Göinge

 38,9

2023

279

Burlöv

 38,8

2023

280

Osby

 38,4

2023

281

Östhammar

 38,1

2023

282

Strängnäs

 37,9

2023

283

Åmål

 37,8

2023

284

Kungsbacka

 37,3

2023

285

Vingåker

 35,4

2023

286

Hjo

 34,8

2023

287

Salem

 33,9

2023

288

Danderyd

 30,8

2023

289

Vara

 28,8

2023

290

Kävlinge

 27,4

2023

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28