Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  72 2019
Leksand  57 2019
Kävlinge  52 2019
Nacka  52 2019
Lomma  51 2019
Trollhättan  51 2019
Malmö  51 2019
Östra Göinge  51 2019
Höör  50 2019
Sundbyberg  50 2019
Ekerö  50 2019
Värmdö  49 2019
Vingåker  49 2019
Vallentuna  49 2019
Skurup  48 2019
Lidingö  48 2019
Ydre  48 2019
Berg  48 2019
Örkelljunga  48 2019
Svalöv  48 2019
Stockholm  48 2019
Höganäs  47 2019
Uppsala  47 2019
Perstorp  47 2019
Vellinge  47 2019
Härryda  46 2019
Laholm  46 2019
Vaggeryd  46 2019
Gnesta  46 2019
Tyresö  46 2019
Borgholm  46 2019
Vaxholm  46 2019
Alvesta  46 2019
Staffanstorp  46 2019
Hällefors  45 2019
Kinda  45 2019
Vadstena  45 2019
Piteå  45 2019
Huddinge  44 2019
Göteborg  44 2019
Hörby  44 2019
Åre  44 2019
Partille  44 2019
Lycksele  44 2019
Täby  44 2019
Trosa  43 2019
Knivsta  43 2019
Älmhult  43 2019
Ronneby  43 2019
Sigtuna  43 2019
Gotland  43 2019
Bräcke  43 2019
Vårgårda  43 2019
Linköping  43 2019
Öckerö  43 2019
Söderköping  43 2019
Norberg  43 2019
Österåker  43 2019
Tjörn  43 2019
Lerum  42 2019
Överkalix  42 2019
Nynäshamn  42 2019
Salem  42 2019
Malå  42 2019
Härnösand  42 2019
Bjuv  42 2019
Nykvarn  41 2019
Örebro  41 2019
Årjäng  41 2019
Ale  41 2019
Landskrona  41 2019
Danderyd  41 2019
Krokom  41 2019
Ystad  41 2019
Tingsryd  41 2019
Mörbylånga  41 2019
Nyköping  41 2019
Helsingborg  41 2019
Båstad  41 2019
Upplands Väsby  41 2019
Forshaga  41 2019
Västerås  41 2019
Växjö  41 2019
Botkyrka  41 2019
Mölndal  41 2019
Ulricehamn  41 2019
Bollebygd  41 2019
Riket  40 2019
Lekeberg  40 2019
Sandviken  40 2019
Valdemarsvik  40 2019
Karlsborg  40 2019
Ljusdal  40 2019
Storuman  40 2019
Ängelholm  40 2019
Västervik  40 2019
Bollnäs  40 2019
Bengtsfors  40 2019
Strömstad  40 2019
Stenungsund  40 2019
Karlskrona  40 2019
Robertsfors  40 2019
Håbo  40 2019
Flen  40 2019
Simrishamn  40 2019
Åsele  40 2019
Norrtälje  40 2019
Trelleborg  40 2019
Oskarshamn  40 2019
Orust  40 2019
Arboga  40 2019
Heby  39 2019
Luleå  39 2019
Gävle  39 2019
Aneby  39 2019
Falun  39 2019
Karlstad  39 2019
Norsjö  39 2019
Färgelanda  39 2019
Eda  39 2019
Falkenberg  39 2019
Borlänge  39 2019
Mjölby  39 2019
Östersund  39 2019
Malung-Sälen  39 2019
Emmaboda  39 2019
Skara  39 2019
Habo  39 2019
Karlshamn  39 2019
Borås  39 2019
Hylte  39 2019
Älvkarleby  39 2019
Umeå  39 2019
Falköping  39 2019
Boxholm  39 2019
Sala  39 2019
Markaryd  39 2019
Gullspång  39 2019
Säter  39 2019
Mönsterås  39 2019
Lysekil  38 2019
Åstorp  38 2019
Svedala  38 2019
Lessebo  38 2019
Vara  38 2019
Vetlanda  38 2019
Sjöbo  38 2019
Finspång  38 2019
Sollefteå  38 2019
Vansbro  38 2019
Avesta  38 2019
Nora  38 2019
Enköping  38 2019
Ovanåker  38 2019
Jönköping  38 2019
Töreboda  38 2019
Älvdalen  38 2019
Sölvesborg  38 2019
Munkedal  38 2019
Sundsvall  37 2019
Katrineholm  37 2019
Varberg  37 2019
Åtvidaberg  37 2019
Uddevalla  37 2019
Nybro  37 2019
Gnosjö  37 2019
Strängnäs  37 2019
Sotenäs  37 2019
Härjedalen  37 2019
Tranemo  37 2019
Oxelösund  37 2019
Åmål  37 2019
Rättvik  37 2019
Askersund  37 2019
Nässjö  37 2019
Sävsjö  37 2019
Säffle  37 2019
Torsås  37 2019
Ljusnarsberg  37 2019
Söderhamn  36 2019
Vindeln  36 2019
Arvidsjaur  36 2019
Arvika  36 2019
Lidköping  36 2019
Bjurholm  36 2019
Alingsås  36 2019
Kiruna  36 2019
Bromölla  36 2019
Klippan  36 2019
Östhammar  36 2019
Fagersta  36 2019
Degerfors  36 2019
Hammarö  35 2019
Mariestad  35 2019
Herrljunga  35 2019
Olofström  35 2019
Tierp  35 2019
Hjo  35 2019
Strömsund  35 2019
Kungsbacka  35 2019
Eskilstuna  35 2019
Ockelbo  35 2019
Haninge  35 2019
Hudiksvall  35 2019
Skellefteå  35 2019
Timrå  35 2019
Hultsfred  35 2019
Högsby  35 2019
Boden  35 2019
Ljungby  35 2019
Värnamo  35 2019
Grästorp  35 2019
Gällivare  35 2019
Järfälla  35 2019
Hässleholm  35 2019
Kumla  34 2019
Essunga  34 2019
Osby  34 2019
Svenljunga  34 2019
Lilla Edet  34 2019
Mark  34 2019
Gislaved  34 2019
Sunne  34 2019
Tranås  34 2019
Filipstad  34 2019
Karlskoga  34 2019
Dals-Ed  33 2019
Ludvika  33 2019
Halmstad  33 2019
Tomelilla  33 2019
Vännäs  33 2019
Mora  33 2019
Motala  33 2019
Kristinehamn  33 2019
Hofors  33 2019
Torsby  33 2019
Kungälv  33 2019
Ragunda  33 2019
Örnsköldsvik  33 2019
Haparanda  33 2019
Grums  32 2019
Arjeplog  32 2019
Eslöv  32 2019
Sollentuna  32 2019
Tanum  32 2019
Surahammar  32 2019
Kalix  32 2019
Norrköping  32 2019
Mellerud  32 2019
Ödeshög  32 2019
Götene  32 2019
Hallsberg  32 2019
Lindesberg  32 2019
Pajala  32 2019
Orsa  32 2019
Köping  32 2019
Eksjö  32 2019
Kungsör  31 2019
Skinnskatteberg  31 2019
Kristianstad  31 2019
Kil  31 2019
Uppvidinge  31 2019
Kalmar  31 2019
Laxå  31 2019
Hagfors  31 2019
Nordmaling  30 2019
Tibro  30 2019
Nordanstig  30 2019
Vänersborg  29 2019
Kramfors  29 2019
Skövde  29 2019
Tidaholm  29 2019
Övertorneå  29 2019
Mullsjö  29 2019
Ånge  29 2019
Munkfors  28 2019
Jokkmokk  27 2019
Vilhelmina  27 2019
Hallstahammar  27 2019
Burlöv  27 2019
Smedjebacken  26 2019
Storfors  26 2019
Upplands-Bro  25 2019
Älvsbyn  23 2019
Dorotea  23 2019
Vimmerby  22 2019
Gagnef  21 2019
Lund  18 2019
Sorsele  17 2019
Södertälje  14 2019
Hedemora -10 2019
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Om den fossila energianvändningen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 80 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om den fossila energinvändningen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

Analys
De första åren efter 2010 gick utvecklingen mot målet snabbare än vad som egentligen krävdes, om man jämför med den linjära referensutvecklingen. Det berodde till viss del på att nya bilar långsamt blev snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökade snabbt dessa år. (H2B).

Utvecklingstakten bromsade in 2013, vilket kan förklaras med att körsträckorna per capita då började öka långsamt (H2C).

År 2017 bromsade utvecklingen mot målet in ytterligare. Det berodde på dels på att trenden att nya bilar blev energieffektivare stannade av helt, dels på att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsade in. (Orsakerna till detta analyseras under indikator H2A respektive H2B).

År 2019 vände den förnybara andelen drivmedel en aning nedåt. Att vi fortfarande rör oss långsamt mot målet beror på att körsträckorna också började vända nedåt detta år, samt på att nya bilar åter började bli lite mer energieffektiva i genomsnitt. Detta kan förklaras av att andelen energieffektiva laddbara fordon i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt.

Sett över hela tioårsperioden från år 2010 har farten gradvis sjunkit i omställningen, så som den gestaltas i detta index. Motstridiga och ombytliga trender i hos de tre underliggande faktorerna gör den fortsatta utvecklingen svårbedömd.

Indikator K.1
Uppdaterad: 2021-10-20