Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Vaxholm 2006 243
1 Vaxholm 2007 244
2 Vaxholm 2008 243
3 Vaxholm 2009 241
4 Vaxholm 2010 242
5 Vaxholm 2011 243
6 Vaxholm 2012 246
7 Vaxholm 2013 253
8 Vaxholm 2014 257
9 Vaxholm 2015 258
10 Vaxholm 2016 259
11 Vaxholm 2017 257
12 Vaxholm 2018 262
13 Vaxholm 2019 270
14 Vaxholm 2020 173
15 Vaxholm 2021 162
16 Vaxholm 2022 210
17 Vaxholm 2023 214
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28