Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Upplands-Bro 2006 243
Upplands-Bro 2007 244
Upplands-Bro 2008 243
Upplands-Bro 2009 241
Upplands-Bro 2010 242
Upplands-Bro 2011 243
Upplands-Bro 2012 246
Upplands-Bro 2013 253
Upplands-Bro 2014 257
Upplands-Bro 2015 258
Upplands-Bro 2016 259
Upplands-Bro 2017 257
Upplands-Bro 2018 262
Upplands-Bro 2019 270
Upplands-Bro 2020 173
Upplands-Bro 2021 162
Upplands-Bro 2022 210
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29