Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Skinnskatteberg 2006 40
1 Skinnskatteberg 2007 44
2 Skinnskatteberg 2008 47
3 Skinnskatteberg 2009 45
4 Skinnskatteberg 2010 48
5 Skinnskatteberg 2011 47
6 Skinnskatteberg 2012 48
7 Skinnskatteberg 2013 48
8 Skinnskatteberg 2014 49
9 Skinnskatteberg 2015 55
10 Skinnskatteberg 2016 91
11 Skinnskatteberg 2017 90
12 Skinnskatteberg 2018 88
13 Skinnskatteberg 2019 88
14 Skinnskatteberg 2020 52
15 Skinnskatteberg 2021 51
16 Skinnskatteberg 2022 72
17 Skinnskatteberg 2023 76
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28