Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Oxelösund 2006 70
1 Oxelösund 2007 70
2 Oxelösund 2008 69
3 Oxelösund 2009 68
4 Oxelösund 2010 68
5 Oxelösund 2011 77
6 Oxelösund 2012 77
7 Oxelösund 2013 76
8 Oxelösund 2014 98
9 Oxelösund 2015 100
10 Oxelösund 2016 100
11 Oxelösund 2017 104
12 Oxelösund 2018 108
13 Oxelösund 2019 112
14 Oxelösund 2020 76
15 Oxelösund 2021 71
16 Oxelösund 2022 119
17 Oxelösund 2023 127
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28