Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Oskarshamn 2006 67
1 Oskarshamn 2007 67
2 Oskarshamn 2008 71
3 Oskarshamn 2009 71
4 Oskarshamn 2010 73
5 Oskarshamn 2011 76
6 Oskarshamn 2012 65
7 Oskarshamn 2013 82
8 Oskarshamn 2014 85
9 Oskarshamn 2015 101
10 Oskarshamn 2016 106
11 Oskarshamn 2017 104
12 Oskarshamn 2018 109
13 Oskarshamn 2019 112
14 Oskarshamn 2020 72
15 Oskarshamn 2021 56
16 Oskarshamn 2022 79
17 Oskarshamn 2023 82
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28