Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Nynäshamn 2006 243
1 Nynäshamn 2007 244
2 Nynäshamn 2008 243
3 Nynäshamn 2009 241
4 Nynäshamn 2010 242
5 Nynäshamn 2011 243
6 Nynäshamn 2012 246
7 Nynäshamn 2013 253
8 Nynäshamn 2014 257
9 Nynäshamn 2015 258
10 Nynäshamn 2016 259
11 Nynäshamn 2017 257
12 Nynäshamn 2018 262
13 Nynäshamn 2019 270
14 Nynäshamn 2020 173
15 Nynäshamn 2021 162
16 Nynäshamn 2022 210
17 Nynäshamn 2023 214
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28