Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Norrköping 2006 85
1 Norrköping 2007 87
2 Norrköping 2008 91
3 Norrköping 2009 84
4 Norrköping 2010 78
5 Norrköping 2011 82
6 Norrköping 2012 81
7 Norrköping 2013 85
8 Norrköping 2014 86
9 Norrköping 2015 88
10 Norrköping 2016 90
11 Norrköping 2017 91
12 Norrköping 2018 88
13 Norrköping 2019 102
14 Norrköping 2020 72
15 Norrköping 2021 62
16 Norrköping 2022 77
17 Norrköping 2023 81
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28