Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Malung-Sälen 2006 118
1 Malung-Sälen 2007 118
2 Malung-Sälen 2008 119
3 Malung-Sälen 2009 117
4 Malung-Sälen 2010 118
5 Malung-Sälen 2011 123
6 Malung-Sälen 2012 125
7 Malung-Sälen 2013 126
8 Malung-Sälen 2014 128
9 Malung-Sälen 2015 146
10 Malung-Sälen 2016 150
11 Malung-Sälen 2017 144
12 Malung-Sälen 2018 145
13 Malung-Sälen 2019 59
14 Malung-Sälen 2020 49
15 Malung-Sälen 2021 43
16 Malung-Sälen 2022 55
17 Malung-Sälen 2023 59
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28