Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Ljungby 2006 65
1 Ljungby 2007 65
2 Ljungby 2008 65
3 Ljungby 2009 71
4 Ljungby 2010 72
5 Ljungby 2011 90
6 Ljungby 2012 114
7 Ljungby 2013 122
8 Ljungby 2014 128
9 Ljungby 2015 133
10 Ljungby 2016 137
11 Ljungby 2017 136
12 Ljungby 2018 138
13 Ljungby 2019 138
14 Ljungby 2020 79
15 Ljungby 2021 81
16 Ljungby 2022 114
17 Ljungby 2023 118
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-30