Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Kävlinge 2006 125
1 Kävlinge 2007 139
2 Kävlinge 2008 143
3 Kävlinge 2009 176
4 Kävlinge 2010 168
5 Kävlinge 2011 178
6 Kävlinge 2012 181
7 Kävlinge 2013 186
8 Kävlinge 2014 214
9 Kävlinge 2015 222
10 Kävlinge 2016 194
11 Kävlinge 2017 194
12 Kävlinge 2018 187
13 Kävlinge 2019 196
14 Kävlinge 2020 110
15 Kävlinge 2021 108
16 Kävlinge 2022 163
17 Kävlinge 2023 176
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28