Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Karlshamn 2006 91
1 Karlshamn 2007 112
2 Karlshamn 2008 107
3 Karlshamn 2009 93
4 Karlshamn 2010 96
5 Karlshamn 2011 98
6 Karlshamn 2012 89
7 Karlshamn 2013 105
8 Karlshamn 2014 117
9 Karlshamn 2015 111
10 Karlshamn 2016 126
11 Karlshamn 2017 128
12 Karlshamn 2018 120
13 Karlshamn 2019 119
14 Karlshamn 2020 80
15 Karlshamn 2021 76
16 Karlshamn 2022 112
17 Karlshamn 2023 120
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28