Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Härnösand 2006 63
1 Härnösand 2007 62
2 Härnösand 2008 62
3 Härnösand 2009 69
4 Härnösand 2010 65
5 Härnösand 2011 54
6 Härnösand 2012 48
7 Härnösand 2013 45
8 Härnösand 2014 71
9 Härnösand 2015 71
10 Härnösand 2016 73
11 Härnösand 2017 70
12 Härnösand 2018 68
13 Härnösand 2019 65
14 Härnösand 2020 42
15 Härnösand 2021 36
16 Härnösand 2022 92
17 Härnösand 2023 99
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28