Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Finspång 2006 85
1 Finspång 2007 87
2 Finspång 2008 91
3 Finspång 2009 84
4 Finspång 2010 78
5 Finspång 2011 82
6 Finspång 2012 81
7 Finspång 2013 85
8 Finspång 2014 86
9 Finspång 2015 88
10 Finspång 2016 90
11 Finspång 2017 91
12 Finspång 2018 88
13 Finspång 2019 102
14 Finspång 2020 72
15 Finspång 2021 62
16 Finspång 2022 77
17 Finspång 2023 81
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28