Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Burlöv 2006 125
1 Burlöv 2007 139
2 Burlöv 2008 143
3 Burlöv 2009 176
4 Burlöv 2010 168
5 Burlöv 2011 178
6 Burlöv 2012 181
7 Burlöv 2013 186
8 Burlöv 2014 214
9 Burlöv 2015 222
10 Burlöv 2016 194
11 Burlöv 2017 194
12 Burlöv 2018 187
13 Burlöv 2019 196
14 Burlöv 2020 110
15 Burlöv 2021 108
16 Burlöv 2022 163
17 Burlöv 2023 176
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28