Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Bollnäs 2006 88
1 Bollnäs 2007 90
2 Bollnäs 2008 94
3 Bollnäs 2009 91
4 Bollnäs 2010 92
5 Bollnäs 2011 78
6 Bollnäs 2012 80
7 Bollnäs 2013 77
8 Bollnäs 2014 78
9 Bollnäs 2015 81
10 Bollnäs 2016 91
11 Bollnäs 2017 94
12 Bollnäs 2018 91
13 Bollnäs 2019 84
14 Bollnäs 2020 61
15 Bollnäs 2021 57
16 Bollnäs 2022 77
17 Bollnäs 2023 82
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28