Andel förnybara drivmedel i transportsektorn
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Järfälla | 2010 | 5,6 |
1 | Järfälla | 2011 | 5,6 |
2 | Järfälla | 2012 | 5,5 |
3 | Järfälla | 2013 | 8,6 |
4 | Järfälla | 2014 | 7,7 |
5 | Järfälla | 2015 | 7,5 |
6 | Järfälla | 2016 | 20,0 |
7 | Järfälla | 2017 | 26,9 |
8 | Järfälla | 2018 | 21,0 |
9 | Järfälla | 2019 | 22,4 |
10 | Järfälla | 2020 | 22,2 |
11 | Järfälla | 2021 | 25,8 |
12 | Järfälla | 2022 | 24,6 |
Kommentar
Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.
SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.
Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.
Mer specifikt innefattas fordonsgas i den nationella indikatorn B2A, men saknas i denna kommunala indikator B2A_KH. Å andra sidan innefattar B2A_KH el till järnväg, vilken saknas i B2A. Denna el inkluderas i den totala energianvändning som ligger till grund för den förnybara andelen i denna indikator B2A_KH, men inte i den förnybara volymen energi. Detta minskar den förnybara andelen i B2A_KH något jämfört med de värden som redovisas i indikator B2A.
Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.