Andel förnybara drivmedel i transportsektorn
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Härnösand |
2010 |
5,8 |
1 |
Härnösand |
2011 |
5,5 |
2 |
Härnösand |
2012 |
6,0 |
3 |
Härnösand |
2013 |
8,2 |
4 |
Härnösand |
2014 |
7,6 |
5 |
Härnösand |
2015 |
7,4 |
6 |
Härnösand |
2016 |
15,0 |
7 |
Härnösand |
2017 |
13,5 |
8 |
Härnösand |
2018 |
10,4 |
9 |
Härnösand |
2019 |
14,7 |
10 |
Härnösand |
2020 |
14,6 |
11 |
Härnösand |
2021 |
16,8 |
12 |
Härnösand |
2022 |
19,7 |
Kommentar
Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.
SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.
Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.
Mer specifikt innefattas fordonsgas i den nationella indikatorn B2A, men saknas i denna kommunala indikator B2A_KH. Å andra sidan innefattar B2A_KH el till järnväg, vilken saknas i B2A. Denna el inkluderas i den totala energianvändning som ligger till grund för den förnybara andelen i denna indikator B2A_KH, men inte i den förnybara volymen energi. Detta minskar den förnybara andelen i B2A_KH något jämfört med de värden som redovisas i indikator B2A.
Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.