Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Indikator K. H.B1. M

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (g CO2/km)

0

Upplands-Bro

2010

193,7

1

Upplands-Bro

2011

189,8

2

Upplands-Bro

2012

185,8

3

Upplands-Bro

2013

181,2

4

Upplands-Bro

2014

176,6

5

Upplands-Bro

2015

170,9

6

Upplands-Bro

2016

165,8

7

Upplands-Bro

2017

159,6

8

Upplands-Bro

2018

154,8

9

Upplands-Bro

2019

150,3

10

Upplands-Bro

2020

145,3

11

Upplands-Bro

2021

138,0

12

Upplands-Bro

2022

136,9

13

Upplands-Bro

2023

136,0

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 132,6 g/km på riksnivå.

Uppdaterad: 2024-08-18