Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Indikator K. H.B1. M

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (g CO2/km)

0

Ulricehamn

2010

191,5

1

Ulricehamn

2011

187,1

2

Ulricehamn

2012

182,5

3

Ulricehamn

2013

178,3

4

Ulricehamn

2014

174,3

5

Ulricehamn

2015

169,6

6

Ulricehamn

2016

164,9

7

Ulricehamn

2017

160,0

8

Ulricehamn

2018

155,2

9

Ulricehamn

2019

150,4

10

Ulricehamn

2020

146,1

11

Ulricehamn

2021

140,8

12

Ulricehamn

2022

138,9

13

Ulricehamn

2023

136,1

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 132,6 g/km på riksnivå.

Uppdaterad: 2024-08-18