Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Indikator K. H.B1. M

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (g CO2/km)

0

Helsingborg

2010

191,3

1

Helsingborg

2011

185,8

2

Helsingborg

2012

181,1

3

Helsingborg

2013

176,5

4

Helsingborg

2014

171,8

5

Helsingborg

2015

166,5

6

Helsingborg

2016

161,1

7

Helsingborg

2017

156,0

8

Helsingborg

2018

151,3

9

Helsingborg

2019

147,2

10

Helsingborg

2020

142,0

11

Helsingborg

2021

136,2

12

Helsingborg

2022

136,4

13

Helsingborg

2023

134,8

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 132,6 g/km på riksnivå.

Uppdaterad: 2024-08-18