Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Östersund |
2007 |
31,7 |
1 |
Östersund |
2008 |
26,3 |
2 |
Östersund |
2009 |
22,4 |
3 |
Östersund |
2010 |
26,2 |
4 |
Östersund |
2011 |
26,8 |
5 |
Östersund |
2012 |
27,3 |
6 |
Östersund |
2013 |
28,1 |
7 |
Östersund |
2014 |
33,2 |
8 |
Östersund |
2015 |
35,9 |
9 |
Östersund |
2016 |
37,2 |
10 |
Östersund |
2017 |
38,7 |
11 |
Östersund |
2018 |
42,9 |
12 |
Östersund |
2019 |
28,2 |
13 |
Östersund |
2020 |
20,8 |
14 |
Östersund |
2021 |
25,2 |
15 |
Östersund |
2022 |
23,2 |
16 |
Östersund |
2023 |
20,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.